Zimní obutí: Pětina řidičů na nevhodných pneu

1. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zimní pneumatika

Řidiči začali na poslední chvíli přezouvat auta na zimní pneumatiky. Ty jsou od 1. listopadu za zhoršeného počasí povinné. Servisy  hlásí nápor zákazníků.

Nastává doba zimních pneumatik. Ty jsou povinné od 1. listopadu až do 31. března, jakmile je na silnici námraza, náledí nebo sníh, a to i ve chvíli, kdy před takovou situací varuje předpověď počasí.

Podle námi oslovených autoservisů nechali řidiči přezutí vozidla na poslední chvíli. Kalendáře mají firmy plné kolikrát až do poloviny listopadu. Některé pneuservisy kvůli velkému náporu zákazníků prodlužují pracovní dobu.

Čtěte také

V autoservisu v pražských Strašnicích mají sedm zvedáků. "Bavíme se o nějakých 120 až 130 vozidlech denně, které tady protečou tím servisem. V podstatě to závisí na počtu servisních stání. Takže aktuálně i přes prodlouženou otevírací dobu objednáváme od druhé poloviny listopadu," říká Martin Volek.

"Přezout jedno auto trvá zhruba půl hodiny, vyvažujeme kola, aby necukal volant a auto nevibrovalo," říká jeden z automechaniků.

Řidiči, kteří přijedou na přezutí pneumatik bez objednání, mají většinou smůlu. Servis je vezme, jen když na výměnu kol nepřijede objednaný zákazník.

Hodně práce mají také v autoservisu v Králově Dvoře. "Oproti loňsku jsme letos začínali později, zhruba 10. října. Jsme hodně vytížení. Ještě nějaká místa jsou, ale už jich je málo", říká automechanik Honza. 

Pokuta až 2000 korun

Ústřední automotoklub doporučuje motoristům neotálet a přezout co nejdřív. Za nepříznivého počasí, nebo v místech, kde zimní pneumatiky nařizuje speciální dopravní značka, hrozí za špatné obutí řidičům od policie až dvoutisícová pokuta. Navíc v případě nehody může pojišťovna po viníkovi havárie, který měl nevhodné pneumatiky, požadovat zaplacení části peněz, které z pojištění pokryla úhradu škody.

QR kódy: Stažení aplikace Zpravodaj Zelené vlny – iOS / Android

Zimní sezóna startuje 1. listopadu. Podle České asociace asistenčních společností jezdí ale na začátku sezóny zhruba pětina řidičů na nevhodných či zcela nevyhovujících pneumatikách. Na otázky odpovídal Igor Sirota, dopravní expert z Ústředního auto moto klubu: 

Můžete vysvětlit, co vše je považováno za nevyhovující pneumatiku?

"Můžeme začít právě tím, co bylo uvedeno, to znaměná, že od toho 1. listopadu máme  povinnost, pokud je ta situace na silnicích. To znamená, je to první důvod proč si nechat obout zimní pneumatiky. Ten druhý důvod je teplota, která se pohybuje ve dne úplně běžně kolem sedmi a méně stupňů Celsia, kdy se mění vlastnosti vrchní vrstvy pneumatiky, toho běhounu. Oni nám u letních pneumatik více tuhnou, tudíž více prokluzují atd. Nejsou tudíž příliš vhodné na tyto teploty. Třetí důvod je samotné počasí. To, že prší, je blátíčko nebo listí a další nečistoty na silnicích, a ten vzorek zimních pmeumatik je hlubší, má odvodní kanálky, tudíž je vhodnější. To všechno opačně nemá letní pneumatika, a proto je důvod přezout."

Čtěte také

Někteří řidiči používají celoroční pneumatiky, které jsou vhodné na léto i na zimu. Fungují opravdu dobře za každého počasí?

"Bohužel ne. Je to trošičku podobné, jako bychom chtěli někomu nabízet celoroční boty. V létě nám v nich bude horko a v zimě nebude úplně teplo, nebo budou právě klouzat. To znamená ty celoroční pneumatiky jsou určeny především na kombinaci sucha plus mokra s nějakou částečnou schopností odolávat i té situaci, kdy je sníh nebo led. Je to jakýsi kompromis. Všechny kompromisy jsou v nějaké míře nevyhovující. Přesně to platí pro ty tak zvané celoroční pneumatiky, které při náročných testech na sněhu a ledu ukazují, že nejsou tak dobré jako zimní pneumatiky. Tutíž to doporučení není úplně volte to. Naopak volte to jenom v případě, jestliže jste například celoročně z Prahy a máte tu více méně nějakou větší jistotu, že ani nebudete vyjíždět, jakmile napadne sníh, a nebo jste z nějakých teplných míst, kde tedy zima je opravdu velmi mírná a spíše jen vodnatá. V těch ostatních místech to není na místě," podotýká Igor Sirota z ÚAMK.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio