FAQ: Časté dotazy

Zodpovězená témata

Proč se mi autorádio neztiší hned po Zelené vlně?

Autorádio

"Při ukončení relace se stává, že rádio zůstává zapnuto v systému RDS, tedy je hlasitější, bliká displej a nelze přeladit na jinou stanici. Nejsem si jist, jestli se jedná o závadu u vás nebo na mém rádiu..."

Signál TA (Traffic Announcement - dopravní hlášení), na základě kterého mohou autorádia zesílit poslech, přeladit nebo přepnou z CD na poslech rádia, je spínán automaticky počáteční znělkou Zelené vlny a automaticky je vypínán závěrečnou znělkou. Jde o krátkou sekvenci dat vysílanou v pro lidské uši neslyšitelném pásmu.

Sekvence dat se několikrát opakuje, protože přijímač se jí řídí, až když ji obdrží opakovaně celou. Přestože se podle poslechu může zdát signál vysílače čistý, RDS data mohou být narušena. V případě, že autorádio vzhledem ke kvalitě signálu nezaznamená příkaz ukončující TA, by se mělo přepnout zpět do normálního hraní nejpozději 3 minuty od začátku dopravního hlášení.

Přelaďování mezi pražskou a celoplošnou Zelenou vlnou

Ladit autorádio

"Proč se v Zelené vlně překřikují dva redaktoři?" "Při Zelené vlně přeskakují dva různé hlasy a nedává to smysl. Udělejte s tím něco." Podobné připomínky od posluchačů čas od času dostáváme. Chyba ve vysílání to ovšem není. Nežádoucí přepínání mezi dvěma frekvencemi Radiožurnálu během dopravního zpravodajství se může v autorádiu projevovat v některých lokalitách kolem Prahy a je důsledkem jedné z funkcí systému RDS. Jak přijímač nastavit vhodně?

Proč dvě verze Zelené vlny?

Během dopravní špičky bývá v Praze natolik komplikovaná situace v provozu, že souhrn informací zaplní celou relaci Zelené vlny. Výčet ryze metropolitních problémů by ale nebyl užitečný pro posluchače v ostatních krajích. Proto ve všední dny ráno a v pátek odpoledne vysíláme na Radiožurnálu takzvaně regionálně rozpojovanou Zelenou vlnu.

Jak to funguje?

Toto vysílání odbavují dva redaktoři Zelené vlny, každý ze svého malého studia. Jeden sleduje dění v celé republice kromě Prahy, druhý se zaměřuje právě jen na hlavní město. Vidí na sebe přes prosklenou stěnu a domlouvají se prostřednictvím komunikátoru. Především se musí krátce před vstupem do vysílání dohodnout, jak dlouhá bude jejich relace. Po úvodní znělce Zelené vlny začínají oba současně mluvit. Dopravní zpravodajství musejí prezentovat tak, aby to oběma trvalo onen stanovený čas, tedy aby skončili ve stejný okamžik na sekundu přesně. Následuje závěrečná znělka.

A jaký výsledek slyší posluchači? Ti, kteří přijímají signál Radiožurnálu z pražské Žižkovské věže na FM 94,6 MHz, slyší pouze hlas prvního redaktora informujícího o dopravní situaci v hlavním městě. Posluchači přijímající signály Radiožurnálu z ostatních vysílačů po celé ČR ve stejnou dobu slyší jen hlas druhého redaktora referujícího o potížích v dopravě v celé republice kromě Prahy.

Nežádoucí přepínání autorádia

V některých lokalitách různě daleko za Prahou se může stát, že při určitém nastavení autorádio opakovaně nežádoucím způsobem přepíná mezi pražskou a celostátní verzí Zelené vlny. Konkrétně tedy cyklicky přelaďuje mezi signálem Radiožurnálu z Žižkovské věže a některého jiného vysílače (například na severu z Bukové Hory na Ústecku, na východě ze středočeských Votic). Posluchač pak slyší několik slov od prvního redaktora, několik slov od druhého, vzápětí zase část věty od prvního a tak dokola. Může za to zapnutá funkce RDS AF (Alternative Frequency).

Zmíněná funkce neustále hledá nejsilnější signál a automaticky přepíná mezi dostupnými frekvencemi dané stanice z různých vysílačů. Nebere bohužel v potaz subjektivní hledisko. Zatímco člověk si stanici přeladí až v době, kdy je stávající příjem neuspokojivý, automatika tak učiní prostě ihned, kdy je jeden z dostupných signálů byť jen nepatrně silnější (přestože příjem původního signálu je stále dobře poslouchatelný). V určitých oblastech kolem Prahy, kde se dva podobně silné signály Radiožurnálu "hádají" o to, který je zrovna silnější, pak takové přepínání může trvat i nějakou chvíli. Při vysílání Zelené vlny to má popsaný negativní důsledek. Jakmile Zelená vlna skončí, už přepínání mezi různými frekvencemi poznat není, protože ze všech vysílačů včetně toho na Žižkovské věži je šířené naprosto shodné vysílání.

Řešení existuje

Jak nepříjemnosti zabránit? Pokud se často pohybujete v místech u Prahy, kde autorádio opakovaně přehodnocuje sílu jednotlivých signálů a přepíná nežádoucím způsobem mezi různými frekvencemi Radiožurnálu, lze doporučit následující možnosti.

První varianta: Na předvolby autorádia si uložte Radiožurnál dvakrát. Pod první tlačítko primárně pražskou frekvenci FM 94,6 MHz s vypnutou funkcí RDS AF. A pod druhé tlačítko další frekvenci Radiožurnálu se zapnutou funkcí RDS AF (viz přehled vysílačů). Budete tedy přijímat stabilně Radiožurnál na pražské frekvenci. Teprve tehdy, až se dostanete mimo její dosah, manuálně přepnete druhým tlačítkem na ostatní vysílače Radiožurnálu (mezi nimi už se pak při jízdě bude přijímač přelaďovat zase sám podle potřeby). A jakmile se k hlavnímu městu vrátíte, prvním tlačítkem se manuálně vrátíte k příjmu pražské frekvence.

Druhá varianta: Ne všechna autorádia dovolují selektivě zapínat/vypínat RDS AF pro jednotlivé předvolby a první varianta tedy nemusí být možná. Na méně pokročilých přijímačích je ke zvážení celkové vypnutí funkce RDS AF. Pak autorádio nebude přelaďovat u žádné poslouchané stanice mezi dostupnými signály z různých vysílačů. Pro každou oblíbenou stanici bude potřeba uložit do předvoleb několik frekvencí podle lokalit, kde se obvykle pohybujete.