Pro začátečníky přísnější autoškola a řidičák na zkoušku?

Autoškola
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Autoškola

Ministerstvo chce snížit nehodovost mladých řidičů. Navrhuje jen tři pokusy u zkoušek a odebrání řidičského oprávnění po jednom vážnějším přestupku.

Mladí řidiči začátečníci ve věku do 24 let zaviní každou jedenáctou nehodu. Patří k nejrizikovějším skupinám šoférů. Jsou za volantem často nepozorní. Největší problém mají s dodržováním předepsané rychlosti. Mnisterstvo dopravy proto připravilo návrh několika opatření.

Řidičák na zkoušku: Jen 6 bodů

Podle návrhu nového bodového systému, který má vláda dostat ke schválení letos na jaře, by mladí řidiči měli mít jen 6 bodů oproti 12 bodům pro zkušenější řidiče. Začátečníci by tak o řidičské oprávnění mohli přijít už po jednom vážnějším přestupku.

Přísnější autoškola

Stát chce letos zpřísnit i výuku a závěrečné zkoušky v autoškolách. Podporuje návrh, aby uchazeči o řidičský průkaz měli na zkoušky jen tři pokusy. "Měli bychom na konci mít filtr přípravy řidiče, který je rozumně nastavený. Nikoliv nastavený tak, že to řidič několikrát zkouší, až řidičské oprávnění konečně dostane," podotýká šéf Besipu Tomáš Neřold.

Podle předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Martina Kolovratníka (ANO) by se opatření týkalo jen malého procenta uchazečů: "Týká se to relativně malého množství neúspěšných lidí. Odhadujeme kolem 5 procent. Ale toto množství poměrně výrazně zatěžuje celý systém. Kapacitně velmi vytěžuje autoškoly i komisaře. Třikrát a dost, poté by musela zkouška být nová."

Psycho testy a jízdy na polygonu

Na zpřísňujícím návrhu se vedle Besipu podílela taky policie a Asociace autoškol ČR. Ta navrhuje podopobný systém jako v Rakousku. "Do roka od získání řidičského oprávnění se musí podrobit ještě druhé fázi vzdělání řidiče, kdy se každý řidič skupiny B potká s dopravním psychologem. A další část se skládá z jednodenního praktického ježdění na polygonu," upřesňuje předseda asociace Aleš Horčička.

Poslechněte si celý rozhovor. Místopředseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička byl hostem Ranního interview Radiožurnálu:

0:00
/
0:00

S tím nesouhlasí některé autoškoly. Uzavřených výcvikových okruhů je v Česku pouze osm. Žáci by museli na zkoušky složitě dojíždět, vysvětlil už dřív Radiožurnálu majitel autoškoly Karel Lebr: "Určitě by to nemohlo být tak, že pošlu svého zaměstnance učitele a žáka na polygon třeba do Mostu. To by ten žák nezaplatil. A ten učitel je tady proto, aby učil, ne aby se toulal po republice."

Podle Besipu ještě není jasné, jakým modelem se nakonec Česko nechá inspirovat. Od kdy by mohly novinky platit, neupřesnilo Ministerstvo dopravy ani Asociace autoškol ČR. Shodli se jen, že nová pravidla chtějí prosadit ještě letos.