Technici STK přehlížejí špatný stav vozidel

Stanice technické kontroly, STK
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Stanice technické kontroly, STK

Na některých stanicích technické kontroly se dál podvádí. Nepomohlo ani dvojí zpřísnění podmínek. Systém lze obejít. Že se tak děje, potvrdily kontroly.

Ani vysoké pokuty neodradí některé stanice technické kontroly (STK) od toho, aby nechaly projít technicky nevyhovující vozy. Radiožurnál to zjistil z dat krajských dopravních odborů. Podle nich bylo jen při namátkových kontrolách zachyceno více než 70 aut, která prošla kontrolou i přes závažné závady.

Děje se tak přesto, že Ministerstvo dopravy už dvakrát zpřísnilo podmínky prohlídek. Technici musejí auto při kontrole několikrát vyfotit a naměřené hodnoty uložit do on-line databáze. Jenže i to se dá obejít.

Poslechtěte si podrobnější příspěvek k tématu z pořadu Zaostřeno stanice Český rozhlas Plus:

Chyba na straně techniků?

Kontroloři z krajských úřadů postupovali tak, že vybírali auta, která právě prošla STK a znovu je sami zkontrolovali. 

Nejvíc pochybení odhalili v Ústeckém kraji, kde úřad provedl 26 kontrol a pokutu udělil celkem 38 technikům. Maximální ve výši 3.000 korun. Na Vysočině byli kontroloři přísnější. Tři technici tam museli zaplatit celkem 110.000 korun. Problémy byly i v Královehradeckém kraji. Tam technici schválili do provozu vozidlo v natolik špatném stavu, že mohlo na silnici někomu způsobit zranění. Pravá strana nárazníku byla vypáčená a nedosedala ke karoserii.

Podle předsedy profesní komory STK Jiřího Rejmona se jedná o pochybení jednotlivců: "Není to systémová chyba, protože technici obecně jsou proškoleni. Ale některý z nich má občas představu, že si to může udělat po svém."

Ani vysoké pokuty nezabírají

Technik může dostat pokutu do výše 50.000 korun. V závažnějších případech mu může být odebráno osvědčení, a to až na dobu pěti let.

Fakt, že se dá systém obejít, potvrdil Radiožurnálu Libor Fleischhans z Asociace emisních techniků a opravářů: "Doba šidítek je víceméně za námi, protože jsou pracnější a časově náročnější. Rychlejší je data zmanipulovat po cestě."

Ministerstvo žádá o pomoc policii

Už dříve na podobnou otázku MInisterstvo dopravy odpovědělo s tím, že kontroly na stanicích technické kontroly se provádějí podle platné legislativy. Mluvčí ministerstva František Jemelka Radiožurnálu řekl, že rezort by rád s pomocí policie častěji kontroloval technický stav vozidel přímo v provozu.