Znáte důvody, proč nebrousit světla vašeho vozu?

Xenonová světla (ilustrační foto)

Jak se vám jezdí potmě? Městským řidičům možná může znít tato otázka snad až banálně – všude mají pouliční lampy – fakt ovšem je, že když se o světlech začnete bavit s lidmi na venkově, mnozí posléze opatrně přiznají, že dokud nezapnou dálkové, nevidí skoro nic. Jedním z hlavních důvodů je to, že se světlomety dávno vyrábějí z plastu. Ten léty degraduje a světlomety tak svítí prokazatelně špatně.

Degradace plastových světlometů je známá věc. V autopotřebách na to běžně seženete speciální leštící a brusnou sadu. Výrobci světlometů před broušením varují. „Z prvovýroby světlomet jde s povrchovou úpravou, která je průhledná, a pokud tuto vrstvu někdo odstraní, tak dočasně dosáhne toho, že je vzhled světlometu skutečně projasněnější. Tím že tam tato vrstva není, degradace je následně rychlejší a v podstatě do roka do dvou se může stát, že budete muset světlomet úplně vyhodit,“ říká Vladimír Kuběna.

Podle vývojáře světlometů Vladimíra Kuběny ze společnosti Varrock obroušením světlometů riskujete zvýšené riziko mechanického poškození a zežloutnutí světlometu. „Anti-UV ochrana prostě není přítomná – plast zežloutne a nebude svítit skoro vůbec,“ upozorňuje.

Čtěte také

Plasty vytlačily sklo z automobilových světel a svítilen z několika důvodů. Jde o cenu, hmotnost, tvarovatelnost a ve výčtu výhod by bylo možné snadno pokračovat. Plasty mají proti sklu i nevýhody – nezpochybnitelná je nižší životnost.

„Na druhou stranu máme technologie, které nám dokážou zabránit stárnutí plastu – pokud použijeme speciální vrstvu, kterou se plast pokryje, tak plast vytvrzujeme a zabraňujeme tomu, aby žloutnul,“ vysvětluje Vladimír Kuběna.

Broušení světlometů si tedy dobře rozmyslete. S životností světlometů pochopitelně souvisí i samotné zdroje světla. V tom ale problém nebývá. Tedy do chvíle, dokud není potřeba světlomet, třeba po nehodě, měnit. Stále víc vozů svítí xenony a také diody už nejsou jen něco, co známe výhradně z časopisů. Ceny náhradních dílů do lepších než výbojkových světlometů se běžně pohybují v řádech desetitisíců. Pro majitele nejen aut z druhé ruky jde o velkou zátěž. Vývojáři světlometů si to uvědomují.

Čtěte také

„Ledky mají jinou barevnou teplotu – pro řidiče jinou barvu vnímání světla. Stačí, abyste měl pouze dvě třetiny světelného výkonu porovnatelného s xenonovou výbojkou, ale vjem pro koncového zákazníka je takový, že je úplně stejné množství světla na silnici. Pokud se tedy nebudeme honit pouze za čísly, ale budeme se ptát i koncového zákazníka, jaké světlo je pro něj dostatečné a s jakým je spokojený, tak si dovedu představit, že trend nemusí být nutně takový, že budou tyto systémy neustále dražší a dražší,“ popisuje hledání cest při vývoji světlometů Vladimír Kuběna.

Když se totiž ojetá auta kvůli drahým náhradním dílům stanou v bazaru prakticky neprodejná, poškodí to reputaci značky. Reputaci ovšem může stejně tak poškodit i nálepka málo progresivní automobilky. A světlomety a svítilny, jakkoliv banální součástka se to někomu může zdát, patří rozhodně k tomu, co pozornost zákazníků přitahuje nejvíc. Nejen u nového auta.