Z klimatizace můžete mít zdravotní problémy, jak ji vyčistit?

klimatizace ve voze
klimatizace ve voze

V posledních letech už prakticky nikdo nekupuje auto bez klimatizace. Její význam pro nás roste se stoupajícími teplotami. Ona ale může nejen zpříjemnit pobyt v autě, ale také nám způsobit zdravotní problémy.

Pro používání klimatizace platí obecně jedna zásada: „Pokud je venku vyšší teplota, tak bychom na to měli reagovat také přiměřeně vyšší teplotou interiéru. Je to fyziologické a je to určitá prevence onemocnění horních cest dýchacích,“ doporučuje doktor Jaroslav Větvička.

Čtěte také

Zásadní roli pak hraje v jakém stavu klimatizace je. Řada lidí se jejím čištěním nezabývá i několik let. „Jsou lidé, kteří to několik let nevyčistí – dokonce více než pět let. Setkáváme se i s více lety. Potom je skutečně hodně znečištěný výparník. Když ho občas vyndáváme a například opravujeme, není to ani mechanicky moc vidět,“ popisuje své zkušenosti Petr Nešpor z Autoservisu Garant.

Přitom si můžeme zadělat na dlouhodobé problémy. „Alergizace je přičítána řadě případů alergizací z provozu auta,“ varuje doktor Jaroslav Větvička. Proto by se klimatizace měla čistit pravidelně, v takovém případě stačí základní čištění. „Desinfekce nebo čištění sprejem – to je základní způsob čištění a většinou ne moc účinné. Je však nejjednodušší, nejrychlejší a nejlevnější,“ říká Petr Nešpor. To zvládneme po zakoupení spreje nebo pěny i sami, ale má to svá úskalí.

„Sprej se může zmáčknout v interiéru, zatímco pěna se musí nějakým způsobem dostat přímo do systému klimatizace, což ne vždy bývá jednoduché a občas to způsobuje i komplikace, když pěna zkapalní a dostane se do elektroinstalace nebo do rádia. U spreje je to jednoduché,“ upozorňuje na problém s čištěním Petr Nešpor.

Čtěte také

Čas od času bychom ale měli klimatizaci svěřit odborníkům, protože sprej ani pěna se nedostanou až do výparníku, kde se usazují největší nečistoty a je doslova rájem bakterií.

„Jako nejlepší formu vyčištění výparníku doporučujeme takzvaný Clean set. Dává se tam speciální chemický roztok, který se rozprašuje pomocí speciálního přístroje, který většinou mají pouze autoservisy. Roztok se dostává do výparníku, kde nejčastěji vznikají plísně a zápach, který lidem potom vadí a donutí je přijet do servisu,“ popisuje Petr Nešpor.

Při důkladném čištění stačí klimatizaci vyčistit jednou ročně, při použití spreje nebo pěny pak alespoň dvakrát.