Vzrostl počet nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel

Nehoda kamionu a autobusu u Českého Brodu
Nehoda kamionu a autobusu u Českého Brodu

Nedostatečné rozestupy, ale i čtení novin za jízdy. To vše viděl náš reportér na výjezdu z Prahy směrem na Brno po dálnici D1 u řidičů nákladních vozidel. Jejich podíl na dopravní nehodovosti přitom oproti loňsku vzrostl.

Kolem nákladních vozidel je mnoho slepých úhlů. Může se v nich ztratit dokonce i celé osobní auto. O to víc by měli řidiči kamionů pozorně sledovat, co se děje kolem nich.

Podle policejních statistik to ale vypadá, že někteří z nich spíš zapomínají na základní pravidla bezpečnosti. Za první dva měsíce letošního roku totiž stoupl počet nehod zaviněných řidiči nákladních aut asi o pět procent. A při těchto nehodách zemřelo 10 lidí, což je o 4 víc než vloni.

A jak se přímo v provozu přesvědčil náš reportér Luděk Hubáček, největší problém mají řidiči nákladních aut s dodržováním bezpečných rozestupů: „Všímám si jedné věci. Kamiony, které tu pod námi projíždějí, jezdí příliš blízko za sebou. Proč to dělají?“

„Těch důvodů může být několik. Řidiči se naučili používat adaptivní tempomat,“ říká expert na bezpečnost silničního provozu Robert Vacek a pokračuje: „De facto auto skoro samo jede podle toho předchozího řidiče. Jízda v tom větrném pytli, který se utváří za tím jedoucím vozidlem před vámi, vám snižuje spotřebu.“

Čtěte také

Za půl hodiny sledování provozu na výjezdu z Prahy na D1 náš reportér zaznamenal nešvary asi u dvanácti řidičů nákladních vozidel. „U těch šlo skutečně o riskantní způsob jízdy, kde byla minimální vzdálenost. To, že si někde něco nastavují v navigacích a tak dále, budiž. Že si tu někdo četl něco jako kus novin a podobně, to mi přišlo jako nejodvážnější,“ komentuje dopravní expert Robert Vacek.

Pokud řidič nesleduje provoz, může lehce ztratit kontrolu nad vozidlem a způsobit dopravní nehodu. Paní Stanislava z Prahy nedávno zažila jinou nepříjemnost: „Mě se stalo po cestě do Plzně, že mi tam celkem agresivně vjel řidič kamionu a pustil tam většinu dalších řidičů, co řídili taky kamion, takže jsem se tam zasekla na strašně dlouho, protože to nešlo zipem.“

Čtěte také

Nevěnování se řízení patří podle policie mezi nejčastější příčinu, proč řidiči nákladních vozidel havarují, doplňuje policejní mluvčí Hana Rubášová: „Následuje nesprávné otáčení nebo couvání, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu. Jako nejtragičtější příčinu dopravních nehod, zapřičiněných řidiči nákladních vozidel, bylo přejetí do protisměru, kdy v důsledku toho přišlo o život 12 osob.“

Celkový počet dopravních nehod rok od roku roste. Loni jich policie řešila přes 100 tisíc. Největší část způsobí řidiči osobních vozidel.