Výzkum: Oslňují více LED, nebo halogenové reflektory?

22. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Auto v noci, řízení v noci, světla, doprava (ilustrační foto)

Vědci z olomoucké univerzity zkoumali bezpečnost různých typů automobilových světel. Sledovali, jak oslnění vnímají řidiči subjektivně, a taky psycho-fyziologické projevy.

Olomoučtí vědci podrobně prozkoumali světlomety aut. Zjišťovali, která světla jsou pro provoz nejlepší, a která naopak ostatní účastníky provozu ohrožují. Výrobci světlometů a automobilky totiž experimentují s různými technologiemi. Poslední dobou se například hodně využívají inteligentní LED diody. Ale na silnicích stále jezdí i auta s klasickými žárovkami nebo xenonovými výbojkami.

Čtěte také

Na závěry výzkumu jsme se na Radiožurnálu ptali Lucie Viktorové z katedry psychologie Univerzity Palackého v Olomouci, která na výzkumu pracovala.

Které typy světel jsou podle vašeho výzkumu nejlepší? A které naopak spíš provoz ohrožují?

"Ono se to nedá říct až takhle jednoznačně. My jsme v první řadě testovali vzorky, které všechny byly legální pro provoz na silnici, ale chtěli jsme se zaměřit na to, jak je vnímají samotní řidiči. Protože ten subjektivní aspekt málokdy bývá zjišťován. Takže jsme testovali jednak moduly s LED světly, v různém barevném provedení, všechno by to mohlo na silnici. A zkoušeli jsme to porovnávat s halogenovými žárovkami v reflektorech. To, co jsme zjistili, nemá úplně jednoznačnou odpověď."

"Spíš jsme přišli na to, že ve smyslu stresu, jako třeba srdeční frekvence, tak je pro nás stresující, když svítím stejnými světly, jako svítí ti proti mě. To znamená, pokud se řidič s halogenovými žárovkami v reflektorech potká s jiným řidičem s halogenovými žárovkami, které ho třeba oslní, tak je to pro něj nepříjemnější, než když by třeba potkal ta LED světla proti sobě. A na druhou stranu, pokud už sám svítím LED světly, tak pro mě vypadá z hlediska tepu jako nejstresovější, když zase potkám LED světla."

"Ale my jsme toho zjišťovali vícero. Tohle je spíš jeden dílčí výsledek. A co je zajímavé, subjektivně stejně řidiči halogenové žárovky v reflektorech hodnotí jako méně oslňující než LED moduly. Takže ony ty výsledky nejsou až tak jednoznačné, jak by člověk chtěl slyšet."

Subjektivní vjemy vs. mrkání, srdeční frekvence, vodivost kůže

Můžete popsat, jak vypadaly samotné testy? Prováděli jste je v laboratoři, nebo na silnicích?

"My jsme měli speciální laboratoř, zatemněnou, která simulovala provoz na dvouproudé silnici v noci. A měli jsme tam místo aut, která by se tam nevešla, tak jsme měli dva speciálně upravené stojany. Jeden jako stojan řidiče, kde jsme právě měli halogenové žárovky v reflektorech a LED světla v modulech. A naproti němu ve vzdálenosti deseti metrů v tom protisměru byl jiný otáčivý stojan se čtyřmi typy světel, která simulovala světla protijedoucího vozidla."

Čtěte také

"A když k nám participant přišel, tak jsme nejdřív orientačně proměřili jeho zrakové vnímání, barevné preference, pak jsme ho posadili na simulované místo řidiče, připojili jsme ho na snímání psycho-fyziologických veličin – jako třeba bylo mrkání, nebo právě srdeční frekvence, nebo kožní vodivost, což je taky takové proxy měření stresu – a průběžně jsme na něj svítili různými kombinacemi světel z protisměru. Přičemž on měl zapnuté buď LED světla u sebe, nebo halogenové žárovky. Zjišťovali jsme jednak, jak na to reaguje na té nevědomé psycho-fyzilogické úrovni. A jednak jsme se i ptali, nakolik ho to dané světlo subjektivně oslnilo, k čemuž jsme používali speciální pro to vytvořenou škálu. Na základě tohoto postupu jsme se dobrali k výsledkům, které máme."

Připravujete další podobné testy?

"Rozhodně. Momentálně testujeme, jestli se nějak vnímání oslnění změní, když člověk použije různě zabarvená skla, respektive filtry do brýlových skel. To je výzkum, který momentálně probíhá. A do budoucna třeba ještě plánujeme výzkum oslnění cyklo svítilnami. To znamená problematiku oslnění u cyklistů. Jelikož na rozdíl od aut, kde všechna světla musí projít zákonnými normami a nastavenými hranicemi, tak pro cyklisty nic takového není, takže podle toho to taky na silnicí občas vypadá," shrnula Lucie Viktorová z katedry psychologie Univerzity Palackého v Olomouci.

autor: ZV
Spustit audio