Upravená, rychlejší elektrokola nesmějí na silnice ani cyklostezky

28. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na první pohled vypadá elektrokolo jako běžné kolo. Poznáte ho hlavně podle baterie, která bývá umístěná pod nosičem (na snímku), na rámu nebo pod sedlovou trubkou

V Česku roste prodej elektrokol a s ním i zájem zákazníků o úpravy, které navýší dosažitelnou rychlost. Elektrokolo rychlejší než 25 km/h přitom nesmí do provozu.

Až padesátikilometrovou rychlostí jezdí elektrokola s nelegálně upraveným motorem. A přestože taková kola do provozu nesmějí, Češi si je takhle nechávají upravovat čím dál častěji. Upozorňuje na to Centrum dopravního výzkumu v Brně.

Elektrický motor přitom smí pomáhat při jízdě maximálně do rychlosti 25 kilometrů za hodinu. Podle odhadů Besipu je v Česku nelegálně upravených elektrokol až 100 tisíc.

Čtěte také

Na kole až padesátkou?

"Jedu na kole, které je takzvaně neochipované. Jakmile mi ta pomocná asistence té elektrobaterie pomůže dosáhnout do rychlosti 25 kilometrů za hodinu, tak kolo začne samo automaticky zpomalovat," zkoušel běžné elektrokolo reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček.

"To zažívá spousta zákazníků, nebo zájemců o elektrokola," dodává majitel internetového obchodu s elektrokoly Jakub Ditrich: "A je to dáno tím, že ten software je nastavený pro asistenci do této rychlosti."

Nad 25 km/h na silnici i cyklostezce nelegální

S upraveným elektrokolem, které už nemá omezení rychlosti, lze dosáhnout až rychlosti až 50 km/h. Jenže s takto upraveným elektrokolem už cyklista nesmí ani na silnici, ani na cyklostezku. Pokud to poruší, hrozí mu pokuta až 10 tisíc korun, upozorňuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu: "To znamená, že jede na dopravním prostředku, který není technicky způsobilý k provozu na pozemních komunikacích."

S upraveným elektrokolem se tak smí jezdit pouze na svém soukromém pozemnku. České zákony ale firmám takzvaný tuning dělat nezakazují. To, že zájem majitelů elektrokol o zvýšení dosažitelné rychlosti stoupá, potvrzuje i majitel internetové prodejny elektrokol Jakub Ditrich: "Jsme nechali uživatele si projíždět kola, která byla nastavená na 25 kilometrů v hodině, na 32 kilometrů a na 45 kilometrů v hodině. Nejvíc zákazníky bavilo to kolo, které jede nejrychleji."

Čtěte také

Limit má smysl

Šéf Besipu Tomáš Neřold upozorňuje, že maximální povolenou rychlost 25 kilometrů v hodině pro elektrokola stanovuje legislativa v celé Evropě. Zvýšení povolené rychlosti by podle něj pravděpodobně vedlo k většímu počtu dopravních nehod: "Vyšší rychlost samozřejmě znamená delší brzdnou dráhu, méně času na reakci."

Česká policie ale momentálně nemá žádné zařízení, kterým by dokázala změřit přesný výkon elektromotoru.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio