Na motorce helma nestačí: Bez odpovídajícího oblečení vážné zranění i při nižší rychlosti

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02602792.jpeg

Zejména ve městech mnoho řidičů na motorkách a skútrech jezdí jen s helmou, bez jakýchkoliv dalších ochranných prostředků. Riskují těžší zranění, přestože nejedou rychle.

Otevřené zlomeniny. Hluboce sedřená kůže na noze od hýždí až po kotníky. Takhle může dopadnout nehoda řidiče, který podcenil oblečení a jel na motorce nebo na skútru jen v kraťasech a krátkém tričku. Stačí se rozhlédnout a podobně oblečených jezdců potkáte na silnicích každý den řadu. Hlavně ve městech.

Oblečení před lety podcenil také motorkář Jiří z Prahy: "Jsem za velice slunného, teplého a suchého dne při jízdě Strahovským tunelem ztratil vládu nad tím strojem. A k mému překvapení jsem chvíli jel takovou plochou dráhu. Ale jak jsem měl jenom džíny, tričko, nějaké boty a to bylo vlastně všechno. Ani rukavice jsem neměl."

Oblečení podceňují hlavně řidiči skútrů ve městech

Podobně oblečených motorkářů reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček na pražské magistrále u Národního muzea napočítal za čtvrt hodiny sedm.

Podle dopravního experta na bezpečnost silničního provozu Roberta Vacka hrozí takovým jezdcům vážná zraněni i při nízkých rychlostech: "Jsou to odřeniny. Sedření třeba i částí kůže z nechráněných nohou nebo rukou a podobně. Při těch fatálnějších nehodách třeba může dojít až k roztržení svalů, k narušení cév, tepen a podobně."

Ochranné prvky nemusejí být vidět

Přitom obchody pro motorkáře nabízejí velký výběr oblečení. Od kvalitních kombinéz, přes džíny až po moderní košile i mikiny. Popsala našemu reportérovi v jednom pražském obchodu s oblečením pro motorkáře vedoucí, paní Veronika: "Záleží na verzi. Máme jich víc. Kde jsou buď celokevlarové ty mikiny, včetně chráničů zad, ramen a loktů. Anebo jsou částečné kevlary, kde se dokupují chrániče na lokty, na ramena, plus záda."

Vědci ze ZČU vylepšují odolnost kombinéz pro motorkáře. Člen výzkumného týmu Radek Kottner ukazuje, jak může tvar výztuže zabránit poranění

Třeba na motorku do města jsou ideální džínové kevlarové bundy, které se na první pohled nijak neliší od běžných džínovek. Podle Veroniky se dají všechny bundy přizpůsobit počasí: "Máme dvouvrstvé systémy, trojvrstvé. Můžeme vyndávat termovložky, membrány. Má to různé větrací otvory, zipy, síťoviny."

Řada výrobců skútrů nabízí vlastní kolekci oblečení. Každopádně vždy platí, že barvy oděvů za řídítka by měly být dobře viditelné.

Kvalitní motorkářské oblečení pořídíte ve specializovaných obchodech zhruba od dvou do patnácti tisíc korun. Výběr by se měl odvíjet od stylu jízdy a od druhu motorky.