Světla: Nespoléhejte na čidla, denní svícení za zhoršené viditelnosti nestačí

Auto v noci, řízení v noci, světla, doprava (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Auto v noci, řízení v noci, světla, doprava (ilustrační foto)

Při denním svícení jsou vypnutá zadní světla, za zhoršené viditelnosti se tak auta stávají téměř neviditelná. Řidiči často zapomínají i na mlhovky.

Podzimní počasí se svými ranními mlhami nebo častým mrholením bývá na silnicích zkouškou pro řidiče. Odhalí motoristy, kteří například spoléhají ve svém autě na automatické svícení. Čidla totiž ne vždy dokáží sama zapnout správná světla. Auto je v ten moment v provozu pro ostatní skoro neviditelné.

Často na to upozorňují i řidiči na naší bezplatné lince dopravního zpravodajství Zelené vlny: "Každý desátý řidič jede na denní svícení. Když je mlha, tak je potřeba mít zapnutá mlhová světla a ne jenom vepředu LED proužek. Ti lidé nejsou vůbec vidět."

Nezapomínejte přepnout na potkávací

V České republice platí povinnost celoročního denního svícení od 1. července 2006. Kdy stačí jezdit se zapnutým denním osvětlením, a kdy naopak používat potkávací světla?

Rozdíl mezi denními a potkávacími světly je zásadní. U denního svícení automobilu nesvítí zadní světla. Proto by se mělo používat jen ve městě a za světla. Při jízdě v tunelu, za zhoršené viditelnosti a za tmy je potřeba přepnout na potkávací světla.

Kdy zapnout mlhovky?

Za mlhy, sněžení nebo hustého deště musí řidiči vždy použít zadní mlhovky. Jenže v silničním zákoně není jasně definovaná minimální viditelnost, která by řidičům jasně řekla, kdy mají mlhovky zapnout.

Dobrým příkladem nám může být Německo, kde mají v zákoně definováno, že mlhová světla musí řidiči zapnout v případě, kdy je viditelnost menší než 50 metrů. Je to jedna z rad dopravního experta Ústředního auto moto klubu Igora Siroty: "Jakmile neuvidíme běžná koncová světla u auta před sebou, to je ta situace, kdybychom měli zapnout zadní mlhová světla."

Ve chvíli, kdy z mlhy nebo inverze vyjedete, nezapomeňte mlhovky zase zhasnout, abyste neoslňovali ostatní.

Sankce za špatné svícení

Řidičům, kteří nesvítí, nebo mají rozsvícená špatná světla, hrozí pokuta. Jak vysoká, říká policejní mluvčí Hana Rubášová: "Pokud řidič za jízdy nemá zapnuté předepsané osvětlení, tak se dopouští přestupku, za který mu může hrozit v příkazním řízení pokuta až 2.000 Kč."

Špatným svícením ohrožují řidiči nejen sebe, ale také ostatní účastníky provozu. Podle policejních statistik se vloni stalo v mlze téměř 700 dopravních nehod, zemřelo při nich 5 lidí.