O letošních prázdninách více obětí dopravních nehod než v minulých letech

Dopravní nehoda dodávky a osobního automobilu u Nového Města nad Metují
Dopravní nehoda dodávky a osobního automobilu u Nového Města nad Metují

Na českých silnicích letos o prázdninách zemřelo více lidí než v předchozích letech. Celkem 118. Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnila dopravní policie. Nejčastěji lidé umírali při nehodách, kdy řidič vjel do protisměru.

Počet mrtvých na českých silnicích letos v létě vzrostl. Oproti loňskému roku o 3 oběti. Oproti roku 2017, který je vůbec nejméně tragickým rokem za posledních 30 let, už je to ale nárůst o 18 mrtvých. Obětí je více, přestože celkový počet nehod naopak klesnul.

Statistika podrobněji uvádí, že zemřelo 12 chodců (to je o 1 méně než vloni), 78 řidičů a 28 spolujezdců. Poměrně velkou část, téměř pětinu obětí, tvoří už tradičně motorkáři.

Dopravní policie se zaměří mj. na motorkáře

Pověřený ředitel dopravní policie Jiří Zlý dnes řekl, že se jeho lidé budou i v příštím roce na tuto skupinu řidičů zaměřovat a pořádat výukové akce Začněme spolu aneb Kolama dolů.

"Samozřejmě se chceme této kategorii účastníků silničního provozu věnovat a edukovat je ve zručnostech a dovednostech na motocyklu. Připravujeme zajímavé, atraktivní tratě pro motorkáře na takzvané spanilé jízdy, jak tomu říkají," vysvětluje Zlý.

Letos na jaře se motorkáři pod záštitou dopravní policie sešli nejdřív pod horou Říp a následně pokračovali až na okruh v Mostu, kde mohli trénovat své schopnosti.

Národní strategii se nedaří naplňovat

Počet obětí je v meziročním srovnání vyšší i podle říjnových statistik. Jiří Zlý dnes oznámil průběžné číslo: 471 mrtvých k dnešnímu dni. Přitom Národní strategie bezpečnosti silničního provozu počítala s číslem o stovku menším za celý rok 2019.

Podle Jiřího Zlého některé faktory dopravní policie ani nikdo jiný příliš ovlivnit nemůže. Třeba počasí nebo hustotu provozu. Určité kroky by ale mohli udělat například vlastníci silnic a dálnic. Zlý zopakoval to, co už delší dobu tvrdí dopravní experti, tedy že silnice by měly umět odpouštět: "To znamená, pakliže už řidič udělá nějakou chybu, tak aby tím, že třeba vyjede mimo vozovku, nenastal fatální následek."

To by mohlo znamenat, že bude podél cest více svodidel v místech, kde jsou blízko stromy, nebo že by se začaly používat lampy, které se při nehodě snadněji zdeformují. Především by se ale podle Zlého mělo průběžně pracovat s řidiči, aby se vzdělávali a školili i dříve, než se takříkajíc vybodují.