Start-stop systém může škodit motoru

5. říjen 2020 10:00

Podle velkého světového výrobce motorových dílů aktivovaný start-stop systém neprospívá motoru. Kdy je lepší funkci vypnout?

Start-stop systém, který automaticky vypíná motor, jakmile zastavíte třeba na semaforu, je už běžnou výbavou moderních vozů. Automobilkám pomáhá při testech snížit průměrné emise. Podle velkého světového výrobce automobilových dílů Federal Mogul má tento systém i svá negativa. Dlouhodobá jízda se zapnutou start-stop funkcí totiž může poškodit některé součástky v motoru.

Čtěte také

Až desetinásobným počtem startování trpí ložiska a startér

V autě s aktivovaným start-stop systémem se motor vypne ihned po zabrzdění. Podle americké společnosti Federal Mogul právě časté zhasínání a startování spalovacímu motoru nesvědčí.

Důvody vysvětluje Michal Vojtíšek ze strojní fakulty ČVUT v Praze: "Zastavením motoru poklesne tlak v mazacím systému. A krátce po startu se motor maže méně dokonale než při normálním běhu. Proto může dojít ke zvýšení opotřebení například ložisek, startéru."

V nejhorších případech se může motor i zadřít, upozorňuje automechanik Jan Malý ze servisu v Králově Dvoře: "Motor trpí na zadírání ložisek. Není to hned. Ale určitě z dlouhodobého hlediska pak ložiska vypadají špatně. Může klepat motor. A může dojít i k zadření."

Americká společnost Federal Mogul spočítala, že běžná auta bez automatického zhasínání během své životnosti absolvují až 50 tisíc zastávek. Ale s automatickým systémem start-stop se toto číslo dramaticky zvýší až na půl milionu zhasínacích a startovacích cyklů.

Čtěte také

Kdy funkci deaktivovat?

Michal Vojtíšek ze strojní fakulty ČVUT v Praze ale doporučuje řidičům vypnout start-stop systém jen v případě, když popojíždí v koloně: "Ale například minutové, dvouminutové stání v koloně nebo na křižovatkách, tam bych se přikláněl k tomu, ten motor vypínat."

Americká společnost vyrábějící motorové díly doporučuje motoristům naopak systém vypínat za každé situace. To uděláte stisknutím tlačítka, na kterém je například nakreslené písmeno 'A' v kroužku. Jeho umístění se liší podle modelu vozu. Bývá například vlevo dole pod volantem, nebo uprostřed v dolní části palubní desky, kousek nad středovým tubusem.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio