Nový přístroj odhaluje a pomáhá léčit opěrkový syndrom, častý úraz z nehod

25. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Krční páteř, šíje (ilustrační snímek)
0:00
/
0:00

Bezmála u každé druhé dopravní nehody v Česku si lidé poraní krční páteř. Takové zranění se složitě odhaluje. Lékařům má pomoci nový přístroj.

Česko má dva nové speciální přístroje, které dokáží odhalit a také léčit skryté poranění páteře. Takovým úrazem končí zhruba polovina všech automobilových nehod na silnicích. Nový přístroj Tetrax ho dokáže diagnostikovat za 10 minut. Díky projektu Neriskuj krk získala jeden přístroj ORL ordinace FortMedica v Modřanské poliklinice v Praze.

Zařízení má podobu plošiny s madly a vyznačenými pozicemi pro postavení pacienta. Vyšetření trvá zhruba 10 minut a skládá se z osmi asi minutových procesů. Plošina má v sobě zabudované 4 senzory, které snímají tlak nohou. Výslekdy jsou zanesené v grafu, z něhož lékaři zjistí přesné ložisko problému.

Syndrom se často projeví až dlouho po nehodě

Následky opěrkového syndromu pocítí lidé mnohdy až měsíc po dopravní nehodě. Podle lékaře Daniela Groha se projevuje například pískáním v uších nebo bolestí hlavy. Nejčastěji mají lidé problémy po nehodách způsobených nárazem do zadní části auta, kdy krční páteř není na tak prudký pohyb vůbec připravená, říká dopravní expert Roman Budský z projektu Neriskuj krk.

Čtěte také

"Krční páteř se díky tomu obrovskému nárazu a obrovským silám, které působí jakoby zavlní. Provede ohnutí, švihnutí. Během toho zlomečku vteřiny je to tak extrémní zátěž, že může dojít k poškození nejenom těch částí pevných, jako je třeba krční páteř, poškození svalů, ale dochází i k mikrotrumatům," upřesňuje Roman Budský.

Čas rozhoduje o úspěšnosti léčby

Proto je důležité přijít na vyšetření k lékaři co nejdřív po nehodě. V opačném případě můžou mít lidé vážné trvalé následky, upozorňuje lékař Daniel Groh.

"Raději přijít dřív a dá se říct zvytečně a hned se na to zaměřit, když se s tím ještě něco dá dělat, než přijít za půl roku, za rok a to už je pozdě," říká Groh.

"Cílem projektu Neriskuj krk je co nejvíce informovat veřejnost o problémech, které opěrkový syndrom může způsobit. A díky projektu budou moct vybraní lidé po dopravní nehodě podstoupit vyšetření na specialním přístroji," dodává autor projektu Roman Budský.

Čtěte také

"Provedeme vyšetření 800 až 1.000 pacientů, respektive účastníků dopravních nehod a tam vlastně zjistíme, jaká je četnost výskytu syndromu v České republice. Tento vzorek vyšetřovaných pacientů nám napomůže při finalizaci tvorby příslušných metodik jak na diagnózu tak potom na následnou terapii," uzavírá Budský.

Zájemci o vyšetření se mohou přihlásit na stránkách projektu: www.neriskujkrk.cz

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio