Rozhovor: Na stránkách Výmoly.cz můžete hlasovat o nejhorší výtluk v republice

12. duben 2016 07:50

Portál Výmoly.cz i letos hledá nejhorší díru na českých silnicích. Řidiči můžou na stránkách pro výtluk hlasovat do konce července. Zároveň bude během letošního roku spuštěna nová mobilní aplikace, která ulehčí vkládání výmolů na internet. Kromě děr na silnici je možné letos nově upozorňovat i na nebezpečné železniční přejezdy. Podrobnosti nám sdělil autor projektu Výmoly.cz Petr Čaník.

Abyste s fotkou v mobilu nemuseli k počítači, připravuje se i nová mobilní aplikace, která vkládání na internet ulehčí. Kromě děr je letos možné upozorňovat také na nebezpečné železniční přejezdy a jiná nebezpečí.

A co nastane, když řidič výmol nafotí? Je složité výmol nahlásit?

Není to složité. Můžete přes webovou nebo mobilní aplikaci. V tu chvíli informaci nahrajete, automaticky to nahlásí lokaci, můžete přidat fotografii, nějaký popisek k dané fotce, nahlásit její rozsah a stav, jestli je to skutečně nějaká závažná díra nebo výtluk, nebo naopak něco méně důležitého. V tu chvíli už to uložíte, ta informace následně odchází správcům silnic, kteří se na základě toho mohou rozhodnout, jak to zatřídí do svých plánů v rámci oprav.

Přes mobilní aplikaci jdou vkládat i fotky. Teď ovšem potřebujeme aplikaci aktualizovat. Dobrá zpráva ovšem je, že se o to v tuto chvíli opravdu snažíme a na přelomu jara a léta bude mobilní aplikace aktualizovaná. Je složité najít dodavatele té aktualizace, trochu se s tím pereme. Přibude tam ještě další novinka. V rámci mobilních aplikací bude možnost vkládat nebezpečné úseky a informovat o nepřehledných železničních přejezdech. Už teď to funguje přes webovou aplikaci.

Hodnotíte výmoly nějaký způsobem? Lze na vašich stránkách poznat, jak je výmol nebezpečný?

Jsme založeni na něčem, co by se dalo nazvat objektivizace subjektivního. To znamená, že sami uživatelé hodnotí a dávají výmolům známky. A to, že je ta informace veřejně přístupná dalším a ti mohou také hlasovat a hodnotit tu díru, tak na základě toho potom vzniká obecná informace o závažnosti výtluku.

Máte spočítáno, kolik výmolů je, a jestli se jejich počet zmenšuje oproti minulým letům?

V tuto chvíli máme výtluk s pořadovým číslem 6350. U některých úseků dochází už k tomu, že výtluky slučujeme, ať mají silničáři práci co nejvíce ulehčenou. V tuto chvíli z těch sloučených výtluků, úseků, které evidujeme, je 5800. Ty neustále hlídáme a jsou o nich zasílány stavy správcům silnic.

Mediálním partnerem projektu je i Zelená vlna Radiožurnálu a tak sledujeme, jak spolupráce se správci silnic funguje. Podle vás funguje? Opravují, co je rozbité?

Opravují. Ať už z vlastní zkušenosti, kdy si testujeme a vyzkoušíme nahlásit výtluk sami a potom sledujeme, jak rychle je opravný, tak z této i té globální zkušenosti, kdy vidíme statistiky. V tuto chvíli se držíme na čísle 45 % opravenosti nahlášených výtluků. Myslím, že tato aplikace a projekt funguje.

V jakém kraji jsou silničáři v odstraňování výtluků nejaktivnější?

Pochválit můžeme hlavní město, Středočeský kraj, Ústecký kraj i Moravskoslezský kraj. U Prahy bych se zastavil, protože dnešní den není jenom spouštěním 6. ročníku, ale také vyhlašováním

autor: hbc
Spustit audio