Přes noc v obci neomezená rychlost - realita minulosti. Bylo by to možné i dnes?

Dopravní omezení rychlosti 50km./hod. na silnicích

Před 25 lety si řidiči mohli naposledy užít neomezené rychlosti v obcích. Šedesátka, kterou se do té doby jezdilo přes den, začala být totiž od 1. ledna 1990 povinná i při noční jízdě. Z dnešního pohledu je až s podivem, že rychlostní benevolence vydržela v pravidlech tak dlouho.

Noční rychlost v obci dlouho nikoho netrápila, od roku 1961 se sice postupně zaváděly nejrůznější rychlostní limity, ale jízda v noci nebyla prioritou. A to dokonce ani ve chvíli, kdy nová vyhláška jízdu v obcích celodenně omezila. Rozhlasové noviny z 1. ledna 1990 to ani nezaznamenaly.

Čtěte také

„Nová úprava má přispět k větší bezpečnosti provozu na našich silnicích, pamatuje zvlášť na ochranu chodců, zpřísňuje zákaz požívání alkoholu před jízdou a během jízdy. Majitelé řidičských průkazů nebudou ze znalostí nové vyhlášky přezkušováni, musí však dodržovat všechny nové předpisy.“

Tedy včetně povolené rychlosti v obci i v nočních hodinách. Padesátikilometrová rychlost platila ve městech od roku 1961, ovšem pouze mezi 5. a 23. V roce 1976 se rychlost zvýšila na 60 a jen tam, kde byla speciální značka, byla šedesátka povinná po celých 24 hodin, což se ale týkalo jen některých měst.

„To bylo pro řidiče příjemné, protože v noci přes obce nebyl žádný veliký provoz,“ vzpomíná na tehdejší dobu Antonín Šípek ze Sdružení Automobilového průmyslu, podle kterého jedním z důvodů přetrvávající neomezené rychlosti v noci byla i přesně daná pracovní doba.

„Převážná většina lidí byla zaměstnaná ve fabrikách a směny byly jasně rozložené – od šesti do dvou, od dvou do deseti a od deseti do šesti. Doba pro neomezenou jízdu proto byla až od 11 hodin, aby to nezastihlo ty, kteří se vracejí nebo dojíždějí do práce,“ říká Antonín Šípek.

Čtěte také

Sametová revoluce pracovní zvyky postupně změnily, nicméně na zavedení rychlostního limitu i při noční jízdě obcí od 1. 1. 1990 vliv neměla. Změny se připravovaly ještě před listopadovými událostmi. Důvod byl jednoduchý – na cestách bylo stále těsněji, vždyť za 30 let se počet registrovaných aut zdesetinásobil.

„V roce 1960 to bylo 230 tisíc osobních automobilů. V roce 1990 už to bylo 2 milióny a 400 tisíc automobilů.“ A teď jich u nás jezdí dvakrát tolik, 4 milióny 800 tisíc. Umíte se představit, že bychom i v noci mohli jezdit v obci bez rychlostního omezení? „Já tak jezdím i přes den, tak by se mi to určitě líbilo. Myslím, že pravidla co platí přes den, by měla platit i večer.“ A přesně tak to už čtvrtstoletí u nás funguje. Je to prokazatelně bezpečnější.