Odstavení auta na dálnici má svá pravidla

02444584.jpeg
02444584.jpeg

Závada nás může potkat kdykoliv a kdekoliv. Stačí defekt pneumatiky a naše odstavené auto může způsobit tragédii. To platí zejména na dálnicích, kde až příliš často dochází ke zbytečným nehodám. Jako například loni 18. října, kdy náraz do odstaveného kamiónu na 1. kilometru dálnice D5 u Prahy nepřežil devětačtyřicetiletý řidič.

„Na brněnské D1 pozor na kamión s defektem, na místě máme našeho zpravodaje: Ve směru na Prahu je na 132. kilometru v odstavném pruhu kamión. Na šestém kilometru teplické dálnice směrem od Prahy má defekt kamión, je to úplně čerstvé. Před chvílí lítaly kusy pneumatik a řidič bude měnit kolo.“

To jsou jen dva případy odstavených aut z dnešního rána, před kterými varovala naše Zelená vlna. Pravidla podle šéfa dálničního oddělení v Mirošovicích Miroslava Čiháka v takovém případě mluví jasně. „Každý řidič, který odstaví vozidlo na dálnici, musí volat policii a vyrozumět ji, že vytvořil překážku silničního provozu, protože pokud to řidič neudělá, nevyrozumí policii, tak se dopustil přestupku.“

Čtěte také

Nejde ale jen o pokutu do 2 tisíce korun na místě a dva body do karty řidiče. Jde doslova o život. Musíme-li kvůli závadě odstavit své osobní auto v odstavném pruhu, první, co musíme udělat, je dostat všechny bezpečně za svodidla, a to co nejrychleji. V takovém případě se doporučuje cestujícím vystupovat pouze pravými dveřmi. Řidič pak musí mít na sobě vždy reflexní vestu. Výstražný trojúhelník pak na dálnici dáváme 100 metrů za vozidlo. Zvlášť nebezpečné jsou právě dostavené kamióny.

„Z vlastní praxe můžu říct, že je to strašně nebezpečné. Řidiči na dálnici se úplně všichni nevěnují řízení tak, jak mají. Jízda je monotónní. A když odstavím kamión na 24 hodin na dálnici D1, kde je veliký provoz, tak je ohromné riziko, že během 24 hodin do kamiónu někdo nabourá,“ upozorňuje Miroslav Čihák

Čtěte také

Na některých úsecích dálnic proto policie odstavená auta nechává odtáhnout. „Pokud řidič není schopný do půl hodiny odstranit závadu nebo si sám zajistit odtah na osobním vozidle, tak mi voláme správce komunikace a ten má nasmlouvanou firmu, která vozidlo ihned odtahuje a u kamiónu jim dáváme hodinu a to samé – kamión musí z dálnice. Řidiči sice řeknou, že je to bude stát víc peněz, ale nebudu riskovat, že někdo zemře jenom proto, že někdo si opravuje auto tři hodiny a opravdu je to nebezpečné, řidiči si to neuvědomují. Ať zavolají na 158 a my jim pomůžeme a zajistíme jim minimálně to, že se zdraví dostanou domů. Auto se opraví, ale život už vám nikdo nevrátí,“ varuje Miroslav Čihák.

A takové nehody nejsou žádnou výjimkou. „Bohužel se nám tady stalo, že byl odstavený kamión a jel kolem něj pán, všiml si ho na poslední chvíli. Jel v poměrně moderním vozidle, narazil do kamiónu pravou přední částí a zabil svoji ženu,“ dodává Miroslav Čihák.