Nákup ojetého auta: Kde zjistit jeho historii?

02908066.jpeg
02908066.jpeg

V autobazarech odmítají až 70 % vykupovaných aut. I kvůli nejasné historii. Jak ověřit původ ojetého vozu?

Skoro tři čtvrtě aut v některých bazarech nepřijmou do prodeje. Také kvůli nejasné historii. I přesto, že už si dnes sami můžete informace o původu vozidla ověřit, je nákup ojetého vozu vysokým rizikem. Ostatně, uvědomuje si to většina řidičů:

„Koupil bych si auto rozhodně od majitele přímo z nějaké internetové stránky. Člověk vidí, jak ten člověk vypadal. Může se ho zeptat na věci, jako na dřívější historii oprav. Vím, že se to dá ověřit.“

„Asi bych si nekoupil auto bez úvahy, bez podrobné prohlídky. Domnívám se, že lze na internetu dohledat jakousi historii toho vozidla.“

Čtěte také

Pozor na historii vozu, tachometr i technický stav

Potvrzují to i zkušenosti z autobazarů, kde auta při výkupu v poměrně velkém počtu odmítají. „V podstatě hned při příjezdu auta do prodejny se auto prověřuje nejen z titulu technického stavu, ale také z pohledu právního původu, z pohledu různých databází. Naprosto každé auto prověřujeme. A cirka 70 procent aut odmítáme z titulu právní vady, kvůli manipulaci s tachometrem nebo kvůli nevyhovujícímu technickému stavu,“ upozorňuje Pavel Foltýn z jednoho z pražských autobazarů.

Stav kilometrů na tachometru (ilustrační foto)

Taková auta se potom jejich majitelé většinou snaží prodat sami. Podle statistik má přetočený tachometr až 42 procent prodávaných vozidel.

Čtěte také

Kde ověřit vůz?

Na internetu si můžete dohledat historii auta i vy sami. Potřebovat k tomu budete sedmnáctimístné číslo VIN, které opíšete z technického průkazu.

Kontrolu vozu zdarma nabízí systém VINCheck. „Kde si ověříte, že se skutečně jedná o to vozidlo, u kterého právě stojíte. Jestli není hledáno na území České nebo Slovenské republiky. Zda není v nájmu některé z více než třiceti leasingových a úvěrových společností. V případech, kde ta data jsou dostupná, se dále zobrazí stav ujeté vzdálenosti, servisní historie, počet předchozích majitelů,“ popisuje aplikaci předseda asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů Petr Přikryl.

Podobně funguje systém Autotracer. Tam se za informace platí, v ceně je ale také služba Výbava vozu. Ta je navíc, jak potvrzuje Martin Pajer z Cebie: „Ty výbavy vozidel vlastně umožňují každému uživateli okamžitě si zkontrolovat, v jakém stavu to vozidlo sjelo z výrobního závodu, jaká standardní i nadstandardní výbava do toho vozidla byla namontována. Když si někdo kupuje ojetinu a zjistí, že například výrobce do toho vozidla namontoval kožené sedačky, ale budou tam látkové, tak je to divné.“

Nově funguje také systém Ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz, kde si můžete ojeté auto prověřit z hlediska najetých kilometrů.

Pozor na vozidla dovezená ze zahraničí. Ta se do internetových databází dostanou teprve po registraci u nás a data jsou tak těžko dohledatelná.