Ministerstvo zvažuje změnu v prázdninových zákazech jízdy kamionů

Kamiony na parkovišti
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kamiony na parkovišti

Radiožurnál zjistil, že Ministerstvo dopravy uvažuje o úpravě letního zákazu jízdy kamionů v pátek vpodvečer a v sobotu dopoledne. 

V součanosti platí, že od 1. července do 31. srpna nesmí kamiony vyjet v pátek od 17 do 21 a v sobotu od 7 do 13 hodin. Po celý rok pak mají zákaz jízdy v neděli od 13 do 22 hodin. Výjimku má přeprava rychle se kazícího zboží, zvířat nebo pohonných hmot pro pumpy.

Aktuální podoba zákazu řidiče nákladní dopravy netěší. "Znepříjemňuje to život v každém případě, protože všichni máme rodiny, ale tenhle zákaz nám nedovolí být s nimi. My musíme vyložit, naložit, přejet a už to nevyjde. A když už počkáme, až pomine ten zákaz, tak vesměs už nemáme hodiny na to, abychom se vůbec mohli vrátit domů," podotýká řidič kamionu Stanislav Klimeš z Milovic. Řidiči tak někdy zůstanou stát třeba jen pár kilometrů od svého domova.

Dojezd do bydliště, výjimka pro nevytížené?

To je jeden z důvodů, proč Ministerstvo dopravy uvažuje o změně, potvrzuje mluvčí rezortu Lenka Rezková: "Uvažuje se například o umožnění dojezdu pro řidiče například do místa bydliště na území České republiky. Výsledné řešení by mělo být vyvážené vůči všem stranám, kdy je potřeba brát v potaz zejména jeden z důvodu stávající úpravy, a to rekreační provoz."

Ministerstvo dopravy zavedlo v minulosti zákazy jízd kamionů kvůli silnějšímu letnímu provozu. Výjimku by nově mohli dostat řidiči nevytížených, nenaložených nákladních aut.

Podle řidiče Stanislava Klimeše ale zrušení zákazu jízdy jen pro prázdné kamiony dopravcům nepomůže: "To prakticky nemá žádný smysl, protože z důvodu vytěžování a financí jak dopravce, tak přepravce se 95 procent kamionů vrací plných."

Sdružení dopravců Česmad Bohemia by změnu uvítalo, říká jeho tajemník Vojtěch Hromíř: "Kdyby se třeba ty dojezdy povolily z pátečních a sobotních zákazů, tak se ty chlapi za prvé dostanou rozumně ke svým rodinám, což si myslím, že bychom měli hodně sledovat a hlídat. A za druhé nebudou zacpávat odpočívky." Těch je podle Hromíře v Česku stále nedostatek: "My jsme už před lety udělali vlastní studii, kdy jsme zjistili, že na hlavních tazích v Česku chybí dva a půl tisíce míst pro kamiony. Když jedete někdy, tak vidíte, jak stojí na těch nájezdových pruzích, což je velice nebezpečné, taky na výjezdových pruzích, všude možně na parkovištích. Protože to prostě nemají kam dát."

Nedostatek parkovacích míst

Na dálnicích je dnes 132 odpočívek, které nabízejí 2.660 parkovacích míst pro nákladní vozy. Dalších 1.560 stání podle údajů Ředitelství silnic a dálnic chybí. Kvůli nedostatku odpočívek pro kamiony navrhovalo Ministerstvo vnitra letos na jaře naopak prodloužení nedělního zákazu jízdy tak, aby se sladil s okolními zeměmi.

Ředitel ŘSD Radek Mátl Českému rozhlasu řekl, že situace s nedostatkem odstavných míst pro kamiony se do roku 2025 výrazně zlepší: "V současné době je určitě nedostatek parkovacích míst pro kamiony. My se snažíme v současné době budovat nová parkovací místa a modernizovat ta stávající a rozšiřovat místa právě pro kamiony tak, aby jich bylo v co nejbližší době dostatek, nebo aspoň abychom eliminovali současný kritický nedostatek. Předpokládáme, že někdy do roku 2025 bychom byli schopni tu krizovou situaci odstranit, tak že by chybělo maximálně už jen několik desítek, maximálně sto parkovacích míst. Samozřejmě vývoj dopravy může situaci ještě změnit."

Od kdy by měly změny v prázdninových zákazech jízd kamionů platit, zatím Ministerstvo dopravy neupřesnilo.