Koupit bourané a opravené auto je vždy sázka do loterie, vyvarujte se toho

Oprava podle Dílenské příručky
Oprava podle Dílenské příručky

Zástupci automobilek odhadují, že se na naše silnice vrací až pětina aut, která likvidátoři pojišťoven prohlásili za neopravitelná. Jakákoliv další nehoda v takovém, často neodborně, opravném autě, má fatální následky. Při koupi ojetého auta proto musíme být obezřetní a nepodlehnout první lákavé nabídce.

Jestli bylo auto nabouráno a následně opravováno, nemáme jako laici na první pohled šanci poznat. „Jako laik to určitě nepoznáte, protože různí řemeslníci, kteří to dělají neodborně, to dokážou zamaskovat,“ varuje šéf servisního centra škodovky v Kosmonosech Josef Beneš. Určitou šanci ovšem máme. „Laikovi můžu doporučit podívat se, kde jsou vidět nějaké sváry a to bývá většinou pod těsněním dveří, kde už se řemeslníci tolik nesnaží to zamaskovat. Sloupky mohou být kytované, takže tam můžeme taky najít, že je něco špatně. Zezadu bych sundal čalounění, dneska tam jsou samé plasty, tak se podívat pod plast, jestli tam není svár,“ vysvětluje Josef Beneš.

Čtěte také

Důležité je zkontrolovat především nosné části karoserie, které tvoří, zjednodušeně řečeno, bezpečnostní klec. „Pokud na to nemáte dostatek času, tak na to určitě nepřijdete. Je potřeba si vůz nechat převést někam do dílny, nechat si ho upnout na zvedák a podívat se na to, jestli v důležitých místech – podlaha, střecha a napojení právě těchto nosných částí jako je B sloupek do střechy, B sloupek do prahu – jestli tam nedochází k přerušení laku nebo jestli nejsou nějaké nerovnosti na těsnících materiálech, na plastisolu a tak dále,“ varuje tentokrát šéf bezpečnosti Škoda auto Petr Kraus.

Ani autorizované servisy z důvodu zachování bezpečnosti neopravují vše. „Z hlediska bezpečnosti máme zásady, že se auto neopravuje, pokud dostane ránu na podlahu a to v místech uložení přední a zadní nápravy,“ říká Josef Beneš.

Čtěte také

Před námi je octavia, se kterou řidič vyletěl z dálnice. Na první pohled, zmačkaná střecha, rozbitá světla, pomačkané blatníky. Po opravě s osmi tisíci na tachometru pro mnohé výhodná koupě. „I takové auto je samozřejmě opravitelné. Pokud budeme mluvit o opravě karoserie, dáme tam nové oba dva dveřové rámy, dáme tam střechu, přední podběh vyheverujeme. Může přijít blok motoru, převodovka, tam je to potom o dalších penězích,“ upozorňuje Josef Beneš.

Jenže, taková odborná oprava se vyšplhá na 250 až 300 tisíc korun. A to už se nevyplatí. V nějaké dílničce to ovšem zlaté české ručičky dokážou opravit za daleko méně. „Dohromady auto dají, ale potom bych nechtěl být tím, který vůz koupí a bude mít druhou dopravní nehodu, kde auto nebude vykazovat stejné bezpečnostní prvky, nebude tak bezpečné, a když bych v něm měl malé děti, měl bych o ně strach,“ dodává Josef Beneš.