Je motokolo a motokolo – na které raději s řidičákem?

Motokolo Narcis

Kolo je ideální dopravní prostředek do města, a když se nemusí ani šlapat, pak je to úplně nejlepší. A v dnešní době už to není problém – vyrábějí se kola na baterie anebo s motorem. Jenže není motokolo jako motokolo. Existují typy, na které potřebujete řidičský průkaz, i když to na první pohled nemusí být poznat.

Představte si dva kamarády, kteří se vypravili na výlet na svých motorem poháněných kolech. Na první pohled to vypadá, že jedou na stejných dopravních prostředcích, jízdu si užívají úplně stejně, přesto jeden z nich potřebuje řidičský průkaz, zatímco druhý ne. Jak je to možné? „Je nutné rozlišit, jestli jde o jízdní kolo s pomocným motorkem nebo o motokolo. Na motokolo potřebuju řidičský průkaz, na jízdní kolo s pomocným motorkem nikoliv,“ vysvětluje legislativní rozdíly Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Čtěte také

Jak ale poznám, ke kterému kolu s motorem potřebuju řidičský průkaz? Stručně řečeno, nejpodstatnější je, jestli se motor dá či nedá odmontovat. Záleží na výrobci, jestliže vyrábí pouze motorizované komplety, tedy motokola anebo má stejnou variantu bicyklu i bez motoru. „Z principu musí jít o jízdní kolo, kde je agregát odmontovatelný, namontovatelný nebo je použitelné jako klasické jízdní kolo. Ještě je tam jedna podmínka – výkon motoru musí být do jednoho kilowatu a rychlost kola nesmí překročit 25 km/h. V tom případě řidič nemusí mít řidičský průkaz,“ upozorňuje Josef Pokorný.

A to jakéhokoli oprávnění, stačí i na nejslabší moped. Ale pozor, jestliže k jízdě na jakémkoli dopravním prostředku potřebuju řidičský průkaz, pak můžu být trestán stejně jako řidič. Tedy pokud budu například při jízdě na motokole telefonovat, pak můžu dostat dva body. „Jednoznačně jsem řidičem motorového vozidla, protože řídím motokolo a tudíž se na mě vztahují všechna sankční ustanovení včetně bodového systému,“ říká Josef Pokorný.

Čtěte také

Což samozřejmě platí i v případě alkoholu. Cyklista je z pohledu zákona považován za řidiče, bez ohledu na to, jak je jeho kolo poháněno a proto nesmí jezdit na kole opilý. Tyto přestupky řeší úředníci, a jak potvrzuje vedoucí odboru dopravně-správních činností pražského magistrátu, Josef Mihalík, pokuty jsou docela vysoké. „Dostali jsme jich sem několik, během roku se to pohybuje kolem dvaceti. Z praxe si myslím, že se pokuty pohybují do deseti tisíc u těch, co jezdí na kole.“

Finanční pokuta pro opilého cyklistu je totiž stejná jako pro opilého řidiče – od dvou do 25 tisíc, nad jedno promile už se pokuta může vyšplhat až na padesát tisíc, byť u cyklisty nejde o trestný čin. Ovšem jestliže jede ovíněný člověk na motokole, pak dostává i body a to až sedm.