Jak na dlouhé cestě ušetřit několik litrů benzínu?

jízda na dovolenou
jízda na dovolenou

Rozdíl dvou litrů benzínu nebo nafty na 100 kilometrů znamená výraznou úsporu. Nejčastěji si tohoto rozdílu všimneme na dlouhých cestách na dovolenou, kdy se snažíme ušetřit každou korunu. Jezdit úsporně ale můžeme pořád. Stačí dodržovat pár zásad.

Pokud jde o auto, je základem tlak v pneumatikách. Zvláště ve chvílích, kdy auto naložíme na dovolenou až po střechu. „Výrazně snížíte spotřebu, když zvýšíte tlak v pneumatikách – u úplně naloženého auta klidně až na tři bary. Ušetříte pohonné hmoty, pneumatika se méně opotřebuje, protože se tolik neohřívá,“ radí šéf aerodynamiky automobilky Mercedes Teddy Woll.

Čtěte také

Pak je to o tom, jak auto používáme. S klimatizací nám spotřeba roste o litr až litr a půl. Proto někteří dávají před klimatizací přednost otevřeným oknům. Ta totiž spotřebu tak výrazně neovlivňují. „Otevřená okna nejsou tak strašná. Při vyšších rychlostech je stejně instinktivně zavíráme. Podstatně horší jsou střešní boxy. Úplně nejhorší jsou kola, ať jsou na střeše nebo vzadu – ta mají na zvýšení spotřeby doslova fatální vliv,“ dodává Teddy Woll. Právě střešní boxy bychom tedy měly podle Milana Ernesta vybírat s ohledem na jejich aerodynamiku.

„Záleží na výrobci. Některý má opravdu dobře řešený aerodynamický střešní nosič – minimálně o dvě procenta to bude vždy, ovšem až o 30 %,“ říká Milan Ernst. A pak je tady nejdůležitější prvek mající vliv na spotřebu ­– samotný řidič.

Čtěte také

„Souvisí to celkově se stylem jízdy, s rytmem jízdy. Pochopitelně tak, jako vzrůstá se čtvercem brzdná dráha, tak s dynamikou jízdy také se čtvercem vzrůstá spotřeba paliva. A pokud zvýšíte rychlost o 20 %, spotřeba paliva vám vzroste o 40 %,“ popisuje Milan Ernst.

A Teddy Woll přidává příklad z vlastní praxe. „Mohu to uvést na mém služebním autě – benzínovém Mercedesu B200. Ve 120 km/h na tempomat má spotřebu šest litrů na 100 kilometrů, ve 110 km/h pět a půl litru, ale ve 130 km/h už sedm litrů.“ Podle některých studií se pak na stejné trase se stejným autem může spotřeba i při běžné jízdě u jednotlivých řidičů lišit až o třetinu.