Dálnici D1 je 50 let: Úsek Praha–Mirošovice od roku 1971

12. červenec 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dálnici D1 čekají další uzavírky
0:00
/
0:00

Jízda po D1 je dnes pro řidiče samozřejmostí. Přesně před 50 lety to ale byla velká senzace. Otevíral se vůbec první úsek mezi Prahou a Mirošovicemi.

Dálnice D1 je proslulá drncáním. V koloně na ní někdy stál nejspíš každý, ať už jako řidič nebo pasažér. Vůbec první úsek nejdelší a nejstarší české dálnice z Prahy do Mirošovic byl otevřený přesně před 50 lety, 12. července 1971. I když od vůbec první jízdy uplynulo už půl století, úplně dokončená není dé jednička dodnes.

Čtěte také

Původní trasa do Bratislavy

"Dálnici tedy máme. Pravda, zatím ji přejedete dřív, než vykouříte jednu cigaretu. Ale už při tom můžete snít o tom, že jednou sundáte nohu z plynu až v Bratislavě." Tak vysílala před 50 lety o otevření prvních 23 kilometrů dálnice D1 Československá televize.

Pokud byste nohu z plynu opravdu nesundali, skončili byste dnes ale místo v Bratislavě v Říkovicích na Přerovsku. A až silničáři dostaví úsek kolem Přerova, dojedete brzy po jedné dálnici z Prahy přes Brno a Ostravu až do Polska.

Po rozpadu federace se trasa dé jedničky změnila. Ve své nové úplné podobě by měla měřit 376 kilometrů.

S prvním úsekem i první dálniční oddělení VB

Při jízdě ale pozor na rychlost. "Současně s provozem prvního úseku dálnice zahájilo činnost první oddělení Veřejné bezpečnosti, dálniční oddělení. Máme však jednu prosbu. Aby řidiči nechali maximální rychlosti závodníkům," nabádala před 50 lety ve vysílání Rozhlasu Veřejná bezpečnost, tehdejší policie.

"Dálnice je projektována na rychlost 120 kilometrů. A má v obou směrech čtyři jízdní pruhy, každý o šíři tři a půl metru. V celém úseku je pět mimoúrovňových přípojek a sedmadvacet mostů," informoval před 50 lety Rozhlas.

Čtěte také

Drncání na betonových deskách

Povrch dálnice byl z betonových desek. Odtud podle cestáře Jaromíra Vávry, který silnici tehdy stavěl, to proslulé drncání: „Vlivem ovšem obrovského provozu a už i let to mnohdy působí zejména v tom pomalém pruhu. Bohužel ta betonová vozovka, když jsme se v šedesátých letech ve školách učili, že životnost betonové vozovky je třicet roků, tak to už má toto za sebou."

Modernizace Praha–Brno

Dé jednička je dnes nejvytíženější dálnicí v Česku. Za 24 hodin projede u Prahy skoro 100 tisíc vozidel a u Brna 70 tisíc. Ministerstvo dopravy proto komunikaci mezi oběma městy od roku 2013 modernizuje. Práce by měly skončit letos na podzim.

autoři: Daniela Tollingerová , ZV
Spustit audio