Zraníš? Sedíš!
Stačí vteřina. Chvilka nepozornosti a změní se nám život. A leckdy nejen nám. Po dopravních nehodách na našich silnicích zůstává každoročně tisíce zraněných. Někdy se vyléčí, jindy si nesou následky po celý život. A život se změní i tomu, kdo jim zranění způsobil. A tak se dnes podíváme na to, co mu hrozí.
Jestliže máme na svědomí nehodu se zraněním, pak ji vyšetřuje policie a ta nás automaticky obviní. Zraněný nebo přesněji poškozený se nemusí o nic starat. Pouze nejbližší příbuzný, pak může trestní stíhání zastavit.
"Kdo jinému z nedbalosti ublíží na zdraví tím, že poruší důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce bude potrestán odnětím svobody až na 1 rok nebo zákazem činnosti," konstatuje JUDr. Jan Černý.
A právě to je paragraf, který se používá v případě řidičů, kteří mají na svědomí takzvané lehké zranění. Aby byl řidič obviněn, musí mít porušení předpisů s nehodou jednoznačně souviset.
"Když například někdo nedá přednost v jízdě a dojde ke střetu vozidel, je to jasné porušení předpisů a je v příčinné souvislosti s nehodou. Kdyby dal přednost, pak by k ní nedošlo. Na druhou stranu ale nelze při šetření nehody posuzovat skutečnost, že řidič neměl v pořádku emise, protože je zcela zřejmé, že na vznik nehody neměla tato skutečnost žádný vliv."
Roli hraje opravdu každá maličkost. Proto je dobré pohlídat si, aby bylo vše řádně zdokumentováno a podepisovat pouze to, čím jsme si jisti, s čím souhlasíme nebo připojit své vyjádření. A pozor! Obviněn nemusí být jen řidič, ale týkat se to může i majitele vozidla.
"Znám smutný případ, kdy strýc půjčil svému synovci auto, aby odvezl kamarády z večírku domů. Synovec byl opilý a navíc neměl řidičský průkaz, což strýc věděl. Stala se vážná nehoda a zodpovídal se i strýc, protože podle soudu měl předpokládat, že k nehodě může dojít."
Není samozřejmě zranění jako zranění. Statistiky rozlišují zranění lehká a těžká. Ale jak je rozlišit? Vždyť i taková zlomená noha může být obojím. Záleží na době léčení.
"Za lehké zranění se považuje poškození zdraví, které znesnadňuje obvyklý způsob života. Aby se jednalo o poškození zdraví ve smyslu trestního zákona, tak porucha musí trvat krátkou přechodnou dobu."
Svoji roli pak samozřejmě hraje lékař.
"Pokud by došlo k obžalobě, pak bych jako obhájce požadoval aby součástí trestního spisu byl lékařský znalecký posudek. Tyto věci je nutné hlídat, protože jsou případy, kdy se postižený, třeba i ve snaze řidiči přitížit, takzvaně simulují. Jinak, udávají subjektivní potíže, které nemají a i pro lékaře je potom velice složité objektivně posoudit zdravotní stav."
Hranice mezi lehkým a těžkým zraněním, pak není stanovena nějakým paragrafem nebo vyhláškou.
"Zákon říká, že těžká újma na zdraví je zmrzačení, zohyzdění, ochromení údu, a kromě jiného delší dobu trvající porucha zdraví a podobně. K tomu lze dodat, že soudy považují za delší dobu dobu delší jak 6 týdnů."
Co se do této lhůty vlastně počítá?
"V těch 6 týdnech by měla trvat vážná porucha zdraví, ale už bych se jako obhájce bránil tomu, aby se do ní započítávala rehabilitace a podobně."
No a za těžké zranění nebo zabití hrozí samozřejmě výrazně vyšší trest než je 1 rok za lehké.
"Pokud řidič poruší zákonem uloženou důležitou povinnost a způsobí těžkou újmu na zdraví nebo smrt, pak mu hrozí trest odnětí svobody na 6 měsíců až 5 let nebo peněžitý trest. Kdyby se takto způsobená těžká újma na zdraví nebo smrt týkala více osob, pak hrozí trest od 3 do 10 let."
Také důležitá povinnost není nijak definována, ale záleží případ od případu a tedy konečné klasifikaci trestného činu.
"Jinak by bylo posuzováno překročení rychlosti o 20 km/h na dálnici nebo při jízdě okolo tramvajového ostrůvku, kde právě zastavila tramvaj a vystupovali lidé."