Vzduch: Pozor, utíkám!!!

15. únor 2006

Asi jste už slyšeli, možná i u nás v Motožurnálu, že jedna z podmínek pro bezpečnou a ekonomickou jízdu jsou správně nahuštěné pneumatiky. Jenže spousta řidičů na to, lidově řečeno, kašle. Někdo třeba ani neví, na kolik pneumatiku nahustit, jiný je prostě jen líný tlak čas od času zkontrolovat, což je v obou případech chyba.

Aby tedy lenoši už svou neřest příště nemohli konejšit pouhým pohledem na pneumatiky a přesvědčováním sebe sama, že všechno vypadá v pořádku, promluvíme dnes o přístroji, který měří tlak v pneumatikách a o jeho případných změnách informuje řidiče přímo v kabině vozu.

Kdo se jen trochu zajímá o auta, určitě si už všimnul přibývání všelijakých senzorů. Usnadňují parkování, přepínají světla, ovládají stěrače a nebo hlídají tlak v pneumatikách. Bohužel, zatím se v běžném lidovém autě příliš často nevyskytují. Ovšem senzory, třeba právě ty, co hlídají pneumatiky, můžeme do auta namontovat dodatečně.

"Je to přístroj, který má řídící jednotku s displejem a k tomu jsou snímače, které se umísťují do ráfku daného kola. Snímač, který má v sobě vysílač a baterii, komunikuje s centrální řídící jednotkou. V případě defektu zařízení blikáním upozorní, že kolo má defekt, a ukazuje teplotu a tlak v pneumatice," popisuje Josef Dostál ze společnosti N.E.T. Praha.

Už si tedy i ve své staré felicii, nebo v jakémkoliv jiném autě, můžete připadat jako v drahé limuzíně, kde bývají takoví hlídači tlaku ve výbavě. Jak je to s montáží?

"Senzory se umisťují v místě ventilku. V sadě je jednak snímač a jednak ventilek, kterým nahradíte původní. Zařízení se programuje pomocí tlačítek na řídící jednotce, která se obvykle umístí zevnitř čelního skla v oblasti zrcátka. Pomocí programování si můžete jednoduše nastavit mezní hranice doporučeného tlaku."

I když by se mohlo zdát, že montáž je snadná a zvládnete ji doma v garáži, je přece jen lepší ji svěřit zkušenému pneuservisu, protože při výměně ventilku je třeba sundat pneumatiku, a pak je důležité kolo dobře vyvážit. Co páté kolo u vozu - rezerva?

"Základní sada obsahuje pět snímačů do kola. Jeden se dá tedy umístit do rezervy, což má výhodu v tom, že vás v případě defektu pneumatiky nepřekvapí, že máte rezervu podhuštěnou nebo prázdnou," radí Josef Dostál.

Zařízení můžete namontovat na všechna auta do 3,5 tuny. Kdo by chtěl kontrolu tlaku i na motorku, musí nejprve najít místo na řídící jednotku. A závěrem nemůže chybět informace "za kolik". Sada stojí zhruba od 6000 do 8000 korun. K ceně je ale ještě třeba připočítat zhruba 1000 Kč za montáž v pneuservisu.

Zdá se vám to hodně? Pak nemáte jinou možnost než kontrolovat pneumatiky pravidelně a preventivně, bez toho, aby vás na nedostatečný tlak musel upozornit nějaký přístroj.

autoři: pek , bob
Spustit audio