Víte, jak parkovat?

13. říjen 2006 13:00

Od novely pravidel si mnozí slibovali, že přibude parkovacích míst. A to proto, že se změnilo pravidlo o takzvaném kolmém stání. Zas tak růžové to ale není. Má tot totiž svá omezení. Tak se na to pojďme podívat. Základní pravidlo zůstalo stejné.

"Pořád platí, že při zastavení musí zůstat průjezdný 1 pruh široký 3 metry. Jízdní pruh takto široký musí zůstat pro každý směr jízdy, to znamená, že na obousměrně průjezdné pozemní komunikaci musí zůstat nejméně 6 metrů. Tam kde toto bude splněno, je možné zastavit nebo stát kolmo či šikmo k okraji komunikace i bez dopravní značky," vysvětluje JUDr. Jan Kněžínek.

A tady je jádro pudla. Co je a co není pozemní komunikace? Týká se to i chodníku?

"Chodník je pozemní komunikací a to pozemní komunikací samostatnou. Takže pozemní komunikací je silnice a pozemní komunikací je i chodník, který k ní je přilehlý. Takže slova "k okraji pozemní komunikace" je potřeba když to vezmeme v obci chápat jako místo, kde se sbíhá chodník se silnicí. A právě odtud se odvíjí kam má to vozidlo kolmo nebo šikmo stát."

Z toho tedy plyne, že na chodníku bez povolení stát nesmíme.

"Na chodníku je možné zastavit a stát právě pouze v případě, kdy to dovoluje dopravní značka, protože chodník je pozemní komunikací určenou výhradně pro chodce, pokud není určeno jinak. Stání na chodníku novela neumožňuje, je to možné povolit pouze dopravní značkou. A právě od toho se odvíjí výklad slov "k okraji pozemní komunikace". Samozřejmě se jedná o pozemní komunikaci určenou řidičům, pro provoz vozidel je to jiná komunikace, než chodník."

Jak zaparkovat se tedy můžeme sami rozhodnout jen tam, kde nejsou značky.

"Volbu, jestli zaparkuju kolmo, šikmo nebo podélně s ohledem na prostorové podmínky pozemní komunikace, je možno využít pouze tam, kde dopravní značení nestanoví způsob stání."

Novela také zavedla jednu novinku ohledně zastavení.

"Zákon od 1. července nově umožňuje zastavit ve druhé řadě. Nikoliv však stát. Jedná se pouze o zastavení na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení či vystoupení přepravovaných osob nebo k naložení či složení nákladů, které nesmí omezit nebo ohrozit bezpečnost provozu."

Ale neznamená to, že můžeme například zastavit ve druhé řadě a odejít si nakoupit.

"Řidič je v takovém případě buďto sám přímo v autě, nebo v jeho bezprostřední blízkosti, protože nastupují a vystupují osoby, nebo on sám skládá náklad. A v případě, že by někoho blokoval, musí místo opustit a umožnit vyjetí," upozorňuje Jan Kněžínek.

autor: pgj
Spustit audio