Vařit nebo jezdit?

4. leden 2007 13:00

I když sníh pořád není, zima je. Včera jste proto mohli dovědět o tom, jak vůz po chladné noci nastartovat. Teď se ale budeme věnovat vám všem, kteří jezdíte na plyn. Podle některých odborníků je totiž u nás už 250 000 takových aut. No a někteří z vás se na nás obracejí s tím, že jim jejich auto na plyn dělá v zimě menší radost než v létě.

Nejde ani tak o ceny plynu, které bývají zpravidla v zimě vyšší než v létě, ale někteří z vás si stěžují na vyšší spotřebu plynu. Jeden z posluchačů uvádí nárůst až o tři litry. Jak je to tedy se spotřebou plynu v zimě skutečně? To popíše Josef Hrma z Automanie. "Spotřeba automobilů v zimě, při provozu na LPG nebo propan-butan, je pochopitelně větší, a to ve stejném poměru jako při pohonu na benzín. Je to dáno tím, že spalování média se odvíjí od signálů z lambdasondy. Dávkování směsi také záleží na teplotě motoru a dosáhnout provozní teploty motoru v zimě trvá mnohem déle než v létě. Většinou je rozdíl kolem 5 až 10%."

Pokud tedy náš posluchač uvádí, že má spotřebu vyšší o 3 litry, znamenalo by to, abychom byli v oněch uváděných 10%, že jezdí z vozem, který má běžně spotřebu kolem 30 litrů. Dosáhnout ji není s velkým objemem motoru zase takový problém, ale to by pak posluchač nějaké 10% navýšení asi moc neřešil. Nárůst spotřeby o 3 litry u běžného vozu v Česku typu fabie nebo octavie už ale zásadní je. Nemohlo by to mít souvislost s jiným zimním složením propan-butanu?

"LPG jako médium je samozřejmě směsný plyn, kde jsou hlavními složkami propan a butan, a protože mají odlišné fyzikální vlastnosti, liší se letní směs od zimní z toho důvodu, aby docházelo k lepšímu zplynění média. V letní směsi je více butanu a méně propanu, v poměru 60:40 nebo 70:30, podle rafinérie a v zimě je to naopak."

Tedy ani poměry mezi propanem a butanem nemohou zvýšit zimní spotřebu u vašeho auta řekněme o třetinu. Jan Hrma má pro vás přesto varování z praxe. "Hlavní věc, na kterou by si měl motorista při provozu na LPG dát pozor je pochopitelně směs, kterou tankuje, protože v rámci honby za ziskem některé čerpací stanice nabízejí levnější LPG, které má ale s přímým LPG velice málo společného. Většinou to jsou nějaké deriváty a ne směs, která je určená pro provoz vozidel. Potom samozřejmě dochází k zanášení soustavy různými nečistotami, ať už chemickými nebo mechanickými, které jsou ve směsi obsaženy. Soustava se pak musí čistit a znovu seřizovat a údržba potom stojí víc něž úspora na palivu."

Teď se může někomu zdát, jako bychom odběhli od úvodního problému, tedy od zvýšené spotřeby v zimě. Jak jste ale slyšeli, nekvalitní palivo může zapříčinit zanesení palivové soustavy. A právě neseřízená nebo zanesená soustava bude s největší pravděpodobností důvodem, proč někomu rapidně stoupla spotřeba. Takže pokud i vaše auto na plyn žere v zimě víc než o 1/10, zajeďte s ním do servisu.

autor: pek
Spustit audio