S filtrem nebo bez

10. duben 2007 13:00

Ještě před pár lety se auto poháněné naftou dalo rozeznat od benzínového celkem snadno. Kromě zvuku dieselové motory vypouštěly z výfuku charakteristické oblaky černého dýmu. V dnešním autoservisu se zaměříme na součástku, která tento neduh dieselových motorů vyřešila. Mluvit budeme o filtru pevných částic, který si v poslední době získal u výrobců aut velkou podporu. Pojďme se teď na filtr sazí podívat podrobněji. Mimo jiné zjistíme, že tato bezesporu užitečná součástka může způsobit i problémy.

Filtr pevných částic, neboli FAP systém, nalezneme na výfukovém potrubí a představit si tuto součástku můžeme jako takový druhý katalyzátor. Jeho jedinečnou funkcí je odfiltrovat saze z výfukových plynů. A umí to dokonale.

"Pokud filtr funguje tak, jak má, tak jeho účinnost je 97 procent, to znamená, že odfiltruje v podstatě všechny saze," popisuje Radek Pipek z Auto Jarov.

Každý filtr se ale zanáší a zanáší se i jemná pórovitá struktura našeho filtru pevných částic. Na to ale konstruktéři mysleli a vymysleli docela jednoduchý způsob nápravy. Prostě každých 500 km se usazené saze vypálí. Tento proces regenerace iniciovaný řídící jednotkou trvá dvě až tři minuty a je k němu potřeba teplota asi 600 stupňů celsia. A právě dosažení takové teploty může být třeba ve městě problém.

"Je potřeba jezdit smíšeně, takže když jezdím 3 nebo 4 kilometry denně do práce a vidím, že ručička nedosáhne na provozní teplotu, tak musím jednou za čas vyjet na otevřenou silnici a motor "protáhnout". Je to kvůli dosažení provozní teploty, aby saze ve filtru mohly shořet."

Jakmile se tedy ukáže na palubním počítači hlášení o plném filtru, je třeba vyrazit na delší jízdu, ať člověk chce nebo ne. Ignorovat varovné světlo se nemusí vyplatit.

"Samozřejmě, že indikátor je pro vás nejdůležitější. Pokud mu nebudete věnovat pozornost, tak po nějaké době začnete pozorovat, že vůz ztrácí výkon a kroutící moment. Dokonce může dojít až k závadě na výfukovém systému nebo na motoru, ale to je už krajní mez."

Životnost filtru pevných částic je podobná životnosti katalyzátoru.

"Uvádí se 80 000 až 120 000 kilometrů. Systém pracuje opravdu naprosto automaticky a pokud jezdíme normálním způsobem, tak ani nevíme, že toto zařízení máme. Při běžném provozu a čištění by nemělo dojít k žádné závažnější závadě, která by vedla k výměně dílu."

Filtry pevných částic samozřejmě procházejí dalším vývojem. Navíc v roce 2009 by měla v Evropě vejít v platnost ekologická norma Euro 5, kterou bude muset splnit každé nově vyrobené auto. A diesel bez filtru pevných částic tuto normu splní jen těžko.

autor: bob
Spustit audio