Rychlost musí být nezbytně nutná

19. červenec 2006 13:00

Taky máte pocit, že i po zavedení přísnějších postihů, jsme si všichni rovni, ale někteří rovnější? Teď nemluvím o těch, kteří se prostě neodkáží ukáznit a i nadále riskují svůj řidičák, ale o těch, kteří na nás mají dohlížet a trestat případné prohřešky. O policistech. Sami jste si určitě všimli, že se i bez rozsvícených majáků dopouští řady přestupků, a to i několika zároveň. Ale jde opravdu o přestupky?

Vozidla s rozsvíceným majákem, tedy výstražným znamením, mohou porušovat jakékoli předpisy s tím, že musí dbát zvýšené opatrnosti a za případnou nehodu nesou vinu. Zákon ale policistům a dalším složkám záchranného systému a tajným službám uděluje 3 základní výjimky z pravidel i při jízdě bez majáku. Za prvé je to používání bezpečnostních pásů, za druhé telefonování za jízdy a za třetí z dodržování rychlosti. A to je to, co nás rozčiluje nejčastěji.

"Výjimka z rychlosti platí určitě pro vozidla, která používají modrý maják a sirénu, popřípadě tato výstražná znamení samostatně. Současně zákon umožňuje, aby ministr vnitra stanovil vybrané útvary policie, které při plnění služebních povinností nemusí dodržovat povolenou rychlost. Podobné ustanovení obsahuje zákon pro tajné služby," vysvětluje JUDr. Jan Kněžínek z Ministerstva dopravy.

"Je to formulováno tak, že jsou to vybrané útvary policie, které stanoví ministr, ale je jedno, zda jsou vozidla v barvách policie neb ne," doplňuje ředitel dopravní služby Policie ČR Zdeněk Bambas. Důvod je jednoduchý.

"Policie to zcela nezbytně potřebuje pro svoji práci a tuto výjimku měla vždy."

Asi si lze těžko představit, že by například policisté, kteří se budou blížit k obchodu, který právě vykrádá zloděj, jeli s rozsvícenými majáky, spuštěnou sirénou a ještě povolenou 30 km/h. Takže tato výjimka má svoji logiku, ale má to jedno ale.

"Nyní je to poněkud nešťastně formulováno. V minulosti, kdy pravidla stanovala vyhláška a ne zákon, byl policista oprávněn učinit výjimku v případě, že to situace vyžadovala. Mohl ji udělit i sám sobě a to mělo jednu velkou výhodu. O jejím udělení rozhodoval sám, a když si někdo stěžoval nebo se vyskytl nějaký problém, musel své jednání rozumně zdůvodnit. Když tak neučinil, byl potrestán. Dnes má výjimku od ministra vnitra, který nemůže vědět, co kdy kdo bude řešit, ale odpovědnost nese on. Policista, když bude chtít, tuto výjimku může zneužít bez rizika následků."

A komu, že tedy Ministerstvo vnitra udělilo právo jezdit rychleji než obyčejní smrtelníci i bez majáku?

"Ustanovení o povolené rychlosti neplatí pro řidiče vozidel Policejního prezidia, útvarů Policie ČR s působností na celém území celé ČR a útvarů s uzemně vymezenou působností je-li to nezbytně nutné k plnění úkolů stanovených zvláštním právním předpisem, kdy se hovoří o zákoně č 283/1991 o Policii ČR. Toto ustanovení platí po celou dobu platnosti Zákona o provozu na pozemních komunikacích," konstatuje Pavla Kopecká z Policie ČR.

Dalo by se tedy říci, že je to takzvaný "generální pardon", což má v případě těch, co nás mají chránit, své opodstatnění, ale má to jednu zásadní podmínku. Skrývá se za slovy: nezbytně nutné. Právě z toho plyne, že bychom měli policejní vozidla překračující rychlost bez majáku vidět spíše výjimečně, ostatně jde o výjimku, než jak je tomu nyní. Na porušování předpisů policisty si pak můžeme stěžovat, a to několika způsoby. Například fotografií, ale tady pozor, protože policista nesmí být fotografován soukromou osobou tak, že je vidět jeho obličej, nebo videozáznamem. Můžeme také zavolat linku 158 a poukázat na porušování předpisů. A také se lze písemně obrátit na oddělení stížností, které je při každém krajském oddělení Policie ČR.

autor: pgj
Spustit audio