Rádio, poraď kudy?

27. prosinec 2006 13:00

ABS, BAS, ESP, CDI, T-DCi, DSC+T, EBD, MBA, VDC. Tak dost! Takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna. V automobilovém průmyslu se množí jako houby po dešti, především od té doby, co je stále více práce a bezpečnosti svěřováno elektronice. Leckdy znamenají u různých výrobců totéž, ale to je věcí marketingu a reklamy. Jedna zkratka ale znamená všude na světě totéž. Netýká se ovšem auta, ale dopravy. RDS - TMC.

Stejně jako u všech ostatních mezinárodních značek je složena z počátečních písmen anglických slov. V tomto případě Radio Data System, tedy přenos dat prostřednictvím rozhlasových vln. Druhá část je Traffic Message Channel a znamená Kanál dopravních informací. Dáme-li to dohromady, pak dostaneme rádiové vlny, které nám dodají zprávy o dopravě. Abychom mohli nějakou zprávu přijmout, musíme mít správný přijímač. To platilo už v době telegrafu.

"Rádio má být vybaveno kodérem RDS - TMC a v případě, kdy má spolupracovat s on-board navigací nebo i volnou navigací a příslušnými mapami s takzvanými lokačními tabulkami, což jsou vztažné body, ke kterým se přiřazují jednotlivé dopravní informace," popisuje Petr Pivoda z Teleassistu.

Zjednodušeně řečeno. Rádio přijme informaci o problému, předá ho navigaci a ta nám ho ukáže na mapě. Autorádia i navigace umožňující příjem těchto dat jsou stále rozšířenější.

"V poslední době pozorujeme pokles cen této techniky, proto rozdíl ceny proti běžným autorádiům není nijak zvlášť markantní. Užívání takového přístroje vám přinese možnost získávat dopravní informace z trasy, která je na navigaci předvolená nebo případně dopravní situaci na trase, po které se pohybujeme."

Pouze některé navigace, především ty pevně montované do automobilů, mají více tunerů a nabízí možnost poslouchat hudbu z CD nebo jinou stanici než tu, která poskytuje data RDS - TMC. Na to při výběru dejte pozor. Záleží také na tom, jaký komfort budete chtít. Můžete být informováni podle použitého programu hlasově, textově na displeji rádia nebo přímo graficky na displeji navigace. A ještě jedna zajímavost. Vzhledem ke kódování dopravních zpráv do kódů společných pro všechny země, je možné dostávat zprávy v češtině kdekoli v Evropě. Navigace umí společně s autorádiem přijmout informace o problému, například dopravní nehodě, a když zjistí, že to je na námi naplánované trase, pak ji přepočítá a my se danému místu díky ní vyhneme.

"Navigace pracuje s daty na trase před řidičem a sama vyhodnotí, jaká je dopravní situace a podle ní doporučí nejkratší objízdnou trasu," popisuje Petr Pivoda z Teleassistu.

Systém je v provozu na různých úrovních v celé Evropě. Nejdále jsou v Německu a Velké Británii, kde funguje placená služba. Kvalitní pokrytí je také ve Švédsku, Francii a Holandsku. V České republice tento signál šíří Český rozhlas 1 - Radiožurnál. V Praze pak frekvence Českého rozhlasu - Regina.

"Na straně vysílání je na úrovni zcela srovnatelné nebo dokonce vyšší než v západní Evropě. Problém se vyskytuje u mapových dat, která až do roku 2005 nebyla dodávaná v aktuální podobě. Bohužel, část navigací prodávaných v roce 2006 byla stále postižená tímto deficitem, nicméně zhruba od poloviny roku 2006 by měly být mapy už v pořádku. Naši řidiči si tak budou užívat stejně jako v zahraničí, to znamená, že skutečně dostanou zprávy o situaci před sebou, včetně návrhu objížděk a souvisejících údajů. Tento komfort bude tedy dostupný i u nás."

Jsou-li tedy mapy v pořádku, pak je problém s informacemi. Přitom do systému je v současné době dodáváno zpráv poměrně dost.

"Ze statistiky vyplývá, že denně je prostřednictvím kanálu RDS - TMC odvísíláno více než 100 uzavírek a 80 až 120 dopravních událostí."

Problém je ovšem v jejich aktuálnosti. Jenže, když se k systému nedostanou, nedostanou se ani do něj, a tedy ani k řidičům, kteří chtějí bezplatné služby RDS - TMC využívat. V systému tedy chyba není. Je to stejné jako s informacemi Zelené vlny. Není-li informace, nemůže být předána.

Tak si říkáte: tak proč si ji neseženou? Ale shánějí. Bohužel, se nám jich nedostává například od policie, a tak vyžíváme služeb našich dobrovolných dopravních zpravodajů. I na nich totiž záleží, zda budeme mít dostatek informací... A předáme je ostatním, ať už v podobě Zelené vlny na rozhlasových vlnách nebo v podobě dat RDS-TMC.

autor: pgj
Spustit audio