Připravte motorku na dlouhou cestu

24. červen 2009

Čas dovolených je tady. Někdo jede autem, jiný letí letadlem. Vyznavači jedné stopy mají jasno - jede se na motorce. Za dlouhých zimních večerů jste si už určitě nad mapou připravili nějakou tu trasu. Jedno je jisté. Ať už jste se rozhodli pro Chorvatsko nebo z motorkářského hlediska oblíbenou Skandinávii, je nutné na cestu připravit nejen sebe, ale i stroj. My vám poradíme jak.

Existují dvě možnosti, jak se připravit. Motorku můžete svěřit buď odbornému servisu, kde vám ji za nemalou částku zkontrolují a na cestu připraví, nebo, pokud si věříte, se do toho pustíte sami. Na co je důležité před cestou myslet?

"Akumulátor, aby nás na cestě někde nezradil - to by měla být samozřejmost. Dále brzdová kapalina, protože motorka bude v téměř maximální možné míře zatížen a nároky na brzdy budou mnohem vyšší. Také je dobré zkontrolovat stav pneumatik, aby byly v dobré kondici - při zátěži a dlouhé cestě se guma ohřeje a víc se opotřebovává," říká Milan Štumpa, vedoucí v servisu Mari-moto.

Na delší cestu sebou budete potřebovat i nějaká zavazadla. Ten, kdo má na svém stroji kufry, musí počítat s tím, že zatížená motorka bude mít výrazně odlišní jízdní vlastnosti, než na jaké je motorkář zvyklý.

"Manévrování je obtížnější, vše trvá déle. Brzdná dráha se prodlužuje a reakce motocyklu na naše pokyny je těžkopádnější, obzvlášť máme-li takzvaný Top case nebo obecně kufry vzadu - zvýší se těžiště a zatížení zadní části motocyklu, přední kolo se naopak odlehčuje, a proto jsou řídítka náchylnější na kmitání a vibrace. Určitě je rozumné si to nejprve vyzkoušet."

Právě odlišné jízdní vlastnosti zatížené motorky se korigují nastavením tvrdosti podvozku, což si u většiny motorek můžeme nastavit sami. Podle Milana Štumpy je to o citu.

"Na maximum bych to určitě nedoporučoval, je to hodně o citu a o vyzkoušení. Pokud bude příliš tvrdá, tak na dlouhé cestě se nám nepojede pohodlně. Jestliže necháme odpružení příliš měkké, hrozí, že se budeme pohybovat na hranici dorazu, a to je také nepříjemné."

Na co nesmí motorkář před cestou zapomenout je sada na rychlou opravu pneumatik. To je velmi praktická pomůcka.

"Nejjednodušší případy jsou hladké průpichy bezdušových pneumatik. V dnešní době máte na opravu několik možností - takzvané knoty, které se aplikují z vnějšku, tedy bez demontáže kola z motocyklu. U sad s knoty by měly být i dofukovací bombičky, takže ani nejste závislí na čerpací stanici."

A kdo máte v kolech dráty, tedy pneumatiky s duší, nezapomeňte si vzít jednu náhradní. Vyplatí se to.

autor: bob
Spustit audio