Povinné ručení nezdraží

17. říjen 2006 12:00

Auto je ztrátová záležitost. Samozřejmě, ne jeden z nás díky němu dokáže nějaké ty peníze vydělat, ale vždy nás to něco stojí. A ne málo. Od chvíle, kdy auto koupíme, platíme a platíme. Pohonné hmoty, servis, případné opravy, a také pojištění. To zákonné dokonce platit musíme. Ano, řeč je o povinném ručení. A právě na to jsme se zaměřili právě dnes.

Povinné ručení u nás nabízí 9 pojišťoven. Pro rok 2007 nejsou očekávány nějaké razantní změny sazeb.

"Mnozí očekávali, že zavedením bodového systému může cena povinného ručení poklesnout. Po odeznění euforie z prvních týdnů se ale ukázalo, že škody z hlediska pojišťoven neklesly. Z hlediska policie potom škody v prvních okamžicích klesly poměrně výrazně, nicméně po nahlédnutí do policejních statistik za měsíce červenec, srpen a září je evidentní trend, kdy počet škod a jejich objem se vrací zpátky na úroveň z předchozích let, a to i v meziročním srovnání," konstatuje Richard Kapsa z České asociace pojišťoven.

Prostě bouráme stejně a platit budeme také zhruba stejně. Pojišťovny za 6 let volného trhu nasbíraly dost dat na to, aby rozlišovaly rizikové a bezproblémové motoristy. V zásadě je rozdělují podle nehodovosti nebo místa trvalého bydliště. Pravděpodobnost nehody ve velké městě je totiž vyšší než někde v zapadlé vesnici. Stále ještě ale máme daleko k tomu, aby byla sazba pojistného stanovována jako například v Anglii, kde hrají roli věk, zkušenosti, bydliště, ale třeba i barva auta. S bodovým systém se ovšem naskýtá otázka, zda by řidič bez bodů nemohl mít nižší sazbu než notorický hříšník.

"Takové úvahy samozřejmě zazněly, nicméně bodový systém ještě nefunguje zcela na 100 % a další úvahy v tomto směru budou na místě až se bodový systém zaběhne. Je pravda, že obdobně to funguje například ve Spojených státech amerických, kde jsou databáze pojišťoven a policie propojené, a podle toho, jak je řidič evidován v databázi policie, nakolik škodí nebo neškodí svému okolí, se to projeví i v pojistné sazbě. V Evropě to ale není běžné."

Ještě stále je 30 % motoristů, kterým se smlouva obnovuje k 1. lednu. Ti by, v případě, že budou chtít změnit pojišťovnu, měli zbystřit. Pro přechod k jiné pojišťovně, třeba z důvodu nabídky nižší ceny, totiž platí jedno pravidlo.

"Obecné pravidlo, které se neváže k datu 1. ledna, ale váže se obecně na datum počátku pojištění nebo datum každoroční obnovy pojištění je, že lze změnit pojišťovnu, případně dát pojišťovně výpověď 6 týdnů před koncem pojistného období. Tuto výpověď je potřeba doručit písemně. Dalším případem, kdy lze pojišťovnu změnit nebo smlouvu ukončit je například případ, kdy je auto totálně zničeno nebo ho prodáte. V tomto případě stačí pojišťovně tuto skutečnost nahlásit a doložit, že došlo ke zničení vozidla nebo k jeho prodeji."

Do ceny velmi výrazně zasahuje takzvaný bezškodní průběh pojištění.

"Výhoda bonusu zůstává zachována. Pojišťovna má povinnost vystavit potvrzení o bezeškodním průběhu a o jeho délce a jiná pojišťovna, do které přijdete, má zase povinnost toto potvrzení akceptovat."

A co malusy?

"To je obecný problém tak zvané malusové turistiky, která dneska v určité části trhu funguje, nicméně dobrou zprávou pro slušné řidiče a špatnou zprávou pro ty, kteří ji praktikují, je to, že od příštího roku bude spuštěna centrální databáze, do které se budou zapisovat veškeré údaje o bonusech a malusech řidičů. Pojišťovna se potom nebude muset spoléhat na tvrzení řidiče, který přijde a řekne, že nikdy před tím neboural, ale podívá se do databáze a zjistí, zda je to pravda a podle toho nastaví příslušný bonus nebo malus."

autor: pgj
Spustit audio