Pojedou se v Brně opět superbiky?

10. říjen 2012 13:50

Motoristickými kuloáry se šíří špatná zpráva pro všechny motocyklové fanoušky. Brno není zařazeno do předběžného kalendáře mistrovství světa superbiků. Otazník však visí také nad pořádáním největší motoristické akce u nás, Velké ceny Brna silničních motocyklů.

Problémem nejsou jen finance, jak se nyní ukazuje. Důvod, proč v tradičním brněnském termínu v červenci příštího roku nebudou superbiky závodit na Masarykově okruhu, ale v Moskvě, je jednoduchý.

„Se společností Infront vypršela Automotodromu Brno smlouva. Začali jsme jednat o příští sezóně, ale bohužel Automotodrom není schopen garantovat úhradu zalistovacího poplatku, proto jsme nemohli smlouvu uzavřít,“ vysvětluje ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Šance však stále existuje, protože v předběžném superbikovém kalendáři je ještě jeden volný termín 23. června a ředitelka Ulmanová věří, že právě tam se posune Brno. Možná v to tajně doufá i letošní šampión Max Biaggi, který ve svých 41 letech jezdí stále – možná i proto, že si opět zazávodí na svém oblíbeném okruhu u dálnice D1.

I přes vysoké poplatky se pořádání MotoGP vyplatí

Brno v kalendáři zatím není a hlavní problém tentokrát není v penězích. Ministerstvo školství totiž podle mluvčího Marka Zemana přislíbilo dotaci, kterou by přispělo na takzvané zalistovací neboli přihlašovací poplatky jak pro světový šampionát superbiků, tak, a to především, pro srpnovou MotoGP. „Respektujeme přínos těchto závodů a řadíme je do strategie podpory významných sportovních akcí. Finanční podpora se bude pochopitelně odvíjet od objemu státního rozpočtu,“ říká Zeman.

U MotoGP je zalistovací poplatek zhruba 70 miliónů korun, u superbiků kolem 12 miliónů. Státu se to i tak vyplatí, protože ekonomická studie potvrzuje, že třídenní šampionát MotoGP přináší do veřejného rozpočtu přes 750 miliónů korun.

Problém je tentokrát v tom, že není jasné, kdo může tyto prestižní motocyklové závody u nás pořádat. Ještě loni to byl Autoklub České republiky, letos Český svaz motocyklového sportu, který pro tuto sezónu dostal výjimku. Na rozdíl od autoklubu totiž není členem Mezinárodní motocyklové federace, která oba šampionáty zastřešuje. A od toho se odvíjí příští pořadatelství.

Promotér má zatím s Brnem trpělivost

„Vše bude závislé na tom, která ze současných organizací bude vybrána jako nejvyšší sportovní autorita v České republice. To se odvíjí od výroku Motocyklové světové federace FIM, který by měl vzejít z generálního zasedání na začátku prosince,“ popisuje Ulmanová.

Teprve pak bude jasné, s kým mohou promotéři seriálu jednat o zalistovacích poplatcích. Automotodrom Brno bere na svá bedra konkrétní náklady na pořádání závodu, ale vysoký zalistovací poplatek se musí řešit i pomocí státu. „Jen ta organizace, která je v mezinárodním společenství FIM, má nárok čerpat dotace z ministerstva školství,“ uzavírá Ulmanová.

Brněnský závod MotoGP byl třikrát vyhodnocen jako nejlepší v celém seriálu. I díky návštěvníkům z ciziny patří k nejnavštěvovanějším a dvousettisícové návštěvy jsou samozřejmostí. I proto promotér seriálu, společnost Dorna, zatím čeká, jak se situace v Brně vyvine, přestože bohatých zájemců o pořádání MotoGP je na světě dost.

autor: evk
Spustit audio