Olej prostě mizí

30. listopad 2006 13:00

Olej v autě se často přirovnává ke krvi. I když je to už tak trochu zprofanované přirovnání, tak faktem je, že obě tekutiny jsou životně důležité. O čem byste se chtěli dozvědět víc? O krvi nebo o oleji? Vezměte si do rukou své hlasovací zařízení a můžete začít hlasovat - teď! A vybrali jste jednoznačně. Možná to bude tím, že jsme v motoristickém pořadu, takže několik dalších minut strávíme s olejáři.

Jestli patříte k věrným nejen posluchačům, ale také čtenářům našich stránek, víte, že o olejích se už hodně diskutovalo, zejména pod článkem: Nežere olej? Chyba! Mnozí vyjadřovali své přesvědčení, že dnešní auta přece nemohou být horší než ta z 90. let, ze kterých olej podle jejich názoru neubýval.

"Ve 2. polovině 90. let došlo, z hlediska vývoje technologií používaných při konstrukci motoru, k situaci, kdy spotřeba olejů byla opravdu minimální. Vezmeme-li v úvahu, že motor obsahuje 4,5 až 5 litrů motorového oleje, tak v rámci servisního intervalu, který byl obvykle 15 000 kilometrů, byla spotřeba tak nízká, že nedocházelo ani k indikaci nízkého stavu motorového oleje," říká z Radomil Sedláček z Shellu.

Z toho, co jste právě slyšeli, mnozí posluchači v diskuzích na webu vycházeli a automaticky čekali, že úplně nová auta a jejich motory, prostě nemohou být horší.

"V současné době se jednak snížilo množství motorového oleje v motoru, obvykle na 3,5 až 4 litry, prodloužily se servisní inetrvaly z 15 000 kilometrů na 20 000 až 25 000. Přestože spotřeba oleje jednotkově nemusela vzrůst, tak pokud se tyto aspekty dají dohromady, mohou být motoristy subjektivně vnímány jako nadměrná spotřeba."

A tak se některé, zejména turbodieselové, motory stávají oběťmi představ řidičů, podle kterých je olej už dávno něčím, co jen měníme, ale průběžně nekontrolujeme.

"Na spotřebu oleje má výrazný vliv způsob jízdy, ať už je to vysoké zatížení motoru, to znamená dlouhodobé držení motoru ve vysokých otáčkách, které může být buď rychlou jízdou na dálnici a nebo náročnou jízdu v terénu. Na spotřebě oleje se podepisuje i jízda po nastartování motoru, kdy okamžitě očekáváme maximální výkon motoru a sešlápneme plynový pedál až na podlahu."

Častá nešetrná jízda, například na plný plyn po dálnici, a nekontrolování stavu oleje, pak může být pro motor fatální. Teď si možná říkáte: "přece po mě nemůžou chtít, abych u auta, za které jsem dal třičtvrtě milionu korun, před jízdou tahal z motoru měrku oleje. Auto má snad pravidelné servisní intervaly a pro všechny případy je tu ještě kontrolka kritické hladiny nebo tlaku."

"Osobně se domnívám, že není nutno kontrolovat stav oleje před každou jízdou. Rozhodně bych ale doporučil jednou za týden nebo za 14 dní věnovat trochu času kontrole oleje, protože to je jeden ze základních faktorů, který ovlivňuje celkovou životnost motoru."

A teď chvilka pro všechny, jak se říká, "kravaťáky", kteří obvykle znají auto jen v kabině a údržbu nechávají výhradně na servisech.

"Nejoptimálnější způsob, jak kontrolovat stav oleje, je při zahřátém motoru. Auto odstavíme a počkáme několik málo minut, aby se olej rozvedený po celém motoru vrátil zpět do olejové vany a pak zjistíme stav oleje podle měrky. Na řadě čerpacích stanic je určitě obsluha, která je vybavena na tyto "špinavé" úkoly a v případě požádání je schopna zkontrolovat stav oleje a případně ho doplnit."

Motor prostě olej spotřebovává. Na těch starších to třeba nemusí být tolik vidět, protože starší auta mají obvykle větší objem olejové náplně a zároveň kratší servisní intervaly než auta nová a také hrozí větší riziko závady při pronikání paliva, případně chladící kapaliny do oleje. Nejeden řidič právě na tohle dojel. Je nutno zdůraznit, že tomu předcházela zanedbaná údržba a zejména bezohledné a nešetrné zacházení zpravidla se služebním autem. Například i na dálnici D1 je několik míst, které byly svědky už několika totálních destrukcí motoru. Jedná se zpravidla o pumpy na konci stoupání. Rozžhaven do ruda jízdou na plný výkon ho totiž řidič z ničeho nic vypnul, aby si třeba odskočil, nebo případně koupil pití. Před chvíli možná řada z Vás kroutila hlavami nad tím, že bychom i u úplně nového auta měli jednou za týden nebo za 14 dní kontrolovat olej. Říkáte si: "Neměla by v autech být nějaká kontrolka, která by uměla více než jen upozornit v kritický moment nedostatku oleje?"

"Je to velice podnětná myšlenka a domnívám se, že by to určitě nebylo na škodu. Nicméně, s touto problematikou je potřeba obrátit se na výrobce vozidel, respektive motorů," říká Radomil Sedláček z Shellu.

Když se zeptáte techniků, co si o takovém dokonalém hlídači oleje myslí, dozvíte se, že by to bylo dost náročné zařízení a jeho případná porucha by byla pro výrobce příliš velkým rizikem, zejména během záruky. Navíc v návodech k obsluze každého auta je napsáno, že motor olej spotřebovává a je třeba ho kontrolovat.

"Je to individuální podle výrobce a typu motoru, ale řádově se to pohybuje kolem 0,1 nebo 0,2 litru na 1000 kilometrů."

Jestli jste rezervní "litrovku" oleje z auta vyhodili už před 20 nebo 30 lety, zvažte, jestli by se tam neměla vrátit. Zvlášť, pokud jezdíte dlouhé trasy.

Budete mít pro motor stále "osvěžující zálohu".

"V současné době je nabídka motorových olejů, díky požadavkům výrobců automobilů, poměrně široká. To znamená, že než bychom prezentovali výhody pro každý olej a automobil zvlášť, chceme je prezentovat jednotně a jednoduše, přes emoce. Hlavní moto je osvěžení, nebo také přiblížení pocitu, který má zákazník v momentu, kdy se osprchuje. To znamená, že když nalije do motoru olej, může ho osvěžit stejně, jako sebe ve sprše," líčí Aleš Holan, odchodní ředitel jedné ze společností, která oleje prodává.

Závěrem ještě výhled do budoucnosti. Co si olejář Radomil Sedláček myslí o prodlužování servisních intervalů? Některá auta teď mohou měnit olej dokonce až po neuvěřitelných 50 000 kilometrech.

"Trend do současnosti byl jednoznačný. Intervaly se zvětšovaly poměrně výrazným tempem. Zhruba před 7 lety se objevily takzvané flexibilní servisní intervaly, které neurčují následnou návštěvu servisu podle počtu ujetých kilometrů, ale podle dat, které poskytuje palubní počítač. V této chvíli budu poněkud rozpolcená osobnost. Jako uživatel tyto trendy vnímám pozitivně, ale z ryze technického hlediska jsou to trendy poměrně nebezpečné, protože takovéto extrémní prodlužování intervalů výměny oleje může vést k mnohem vyššímu riziku mechanického poškození motoru. Dá se tedy očekávat, že servisní intervaly budou do budoucna stagnovat a možná i trochu snižovat, aby se sjednotily s dalšími servisními úkony, které je potřeba pravidelně udělat."

autor: pek
Spustit audio