Obětí dopravních nehod je méně, stále jsme ale nad evropským průměrem

Hasiči a záchranáři u dopravní nehody
Hasiči a záchranáři u dopravní nehody

Česku se letos opět nepodaří splnit národní strategii snižování počtu obětí na silnicích. Už v září statistiky mrtvých přesáhly limit, který si stát pro rok 2019 stanovil.

Na českých silnicích letos zemřelo už 387 lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik, které se ještě mohou měnit. Pro celý letošní rok přitom stát v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu počítal s maximálně 362 obětmi. Přestože na silnicích umírá mnohem méně lidí než třeba před 10 lety, Česku se nadále nedaří snížit počet dopravních obětí na průměr zemí Evropské unie.

V důsledku vážných dopravních nehod v Čeku ročně umírají stovky lidí. Důvody proč, hledá Marcel Mourek, ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic: "Podle mě je hlavní důvod v tom, že my neakceptujeme zodpovědnost státu za stav našich komunikací. Očekáváme, že za každou nehodu je zodpovědný vždy řidič. Jsem přesvědčen, že je normální, že lidé dělají chyby, ale neměli by za to zaplatit svým vlastním životem."

Chybějí nejmodernější opatření

Podle Mourka by mělo Ministerstvo dopravy usilovat o nejmodernější opatření: "Je velmi jednoduché používat sloupy veřejného osvětlení, které se prostě zmuchlají. Běžně se používají nástavce, které chrání chodce a zajistí, že když do nich řidič nabourá, tak se zastaví na delší vzdálenosti, než je jeden metr, která je pro člověka smrtelná. Vzhledem ke zdlouhavému stavebnímu řízení ty moderní prvky vidíme na silnicích zhruba až po 12 letech. Musíme zajistit, aby když se v průběhu stavby silnice nebo dálnice objeví nový bezpečnostní prvek, tak my jsme ho mohli okamžitě zařadit."

I Tomáš Neřold z Besipu spadajícího pod Ministerstvo dopravy říká, že silnice by řidičům měly víc odpouštět: "Dnes se nehodovost z pohledu nejtěžších následků hodně odehrává na silnicích nižších tříd. To jsou krajské silnice, které jsou podinvestované. Patnáct procent úmrtí řidičů je po srážce se stromem. Je potřeba řešit konkrétní opatření, svodidla a tak dále."

Pečlivější výchova i tvrdší sankce?

Důležité je prý také pečlivě vychovávat budoucí řidiče. A ty stávající za porušování pravidel přísněji trestat. "Potřebujeme rozhodně tvrdší sankční systém, zaměřený na nejzávažnější přestupky a zároveň dohled na silnicích, aby se lidé báli, že může dojít k restu, že tam policisté budou, že se přestupky nepotáhnou, že se z nich nevykroutí," zdůrazňuje Neřold.

Chystá se změna bodového systému, na které se podílela také dopravní policie. Její nový šéf Jiří Zlý popsal, že teď na podzim také přibude preventivních akcí, zaměřených na alkohol, dodržování předpisů i na chodce. "V rámci jednotlivých krajských ředitelství se zejména v podzimních měsících plánují akce zaměřené na nejzranitelnější účastníky silničního provozu, mezi které patří chodci, cyklisté a také motocyklisté. Zejména u chodců se zaměříme na používání ochranných pomůcek a zvyšování vlastní odpovědnosti za svůj život a zdraví."

Počet obětí na silnicích chce stát i nadále snižovat. Už příští rok by podle národní strategie nemělo na českých silnicích zemřít víc než 333 lidí. Počet, který letos padl už v srpnu.