Nastartuj a jeď!

3. leden 2007 13:00

Zima sice ještě naplno neudeřila, ale ona přijde. A pak nastane dilema. Nastartovat a vyrazit? Nebo motor ohřát a zatím si třeba očistit okna? My lidé, klesne-li rtuť teploměru pod nulu, navlékneme čepice a rukavice. Ostatně, proč bychom měli dobrovolně mrznout. Jenže, drtivá většina našich aut parkuje venku na ulici a chtě - nechtě mrznout musí. Možná si řeknete, že auto je přece hromada kovu, a tak by jí to mohlo být jedno, ale ono to tak není. My lidé chceme jezdit i v zimě a auta nám musí posloužit. Na druhou stranu bychom jim měli vyjít vstříc, aby nám spolehlivě sloužila co nejdéle. Přetěžování jejich srdce - motoru totiž může, stejně jako u člověka, výrazně zkrátit jejich život. A tak se dnes zaměříme na prevenci proti infarktu motoru.

Je to jednoduchá rovnice: čím větší zima, tím větší zátěž pro startovaný motor.

"Při startu motoru v zimních teplotách dochází k abnormálnímu opotřebení, protože píst v tu chvíli nemá cylindrický tvar, ale válec ano. Tato dvě tělesa se kvůli tomu stýkají pouze na malých bodech. Motor navíc musí pracovat s jinými hmotnostmi a pasivními odpory, které tvoří studený olej. Studený start tedy velmi opotřebovává všechny komponenty motoru," vysvětluje Libor Flischhans z IHR Technika.

Zjednodušeně řečeno, píst má za studena tvar řekněme hrušky, kvůli tomu dochází k nerovnoměrnému opotřebení na malé ploše. U nás jezdí stále ještě milóny starých aut bez elektroniky řídící motor.

"U karburátorových motorů se směs vytváří velmi primitivně za přispění sytiče, který je buď zapnut nebo vypnut. Po studeném startu dochází k obohacení směsi, které se nepřizpůsobují lineárně ohřevu motoru."

Jiné je to u motorů se vstřikováním.

"Motor se vstřikováním pracuje s cizím zdrojem ohřívanou lambdasondou, která dovoluje systému ochuzovat směs během pomalého ohřívání. Motor potom pracuje v optimálním režimu."

Rozdíl je to výrazný a plyne z něj první poučení.

"Další aspekt souvisí s ředěním olejové lázně benzínem, které je v případě karburátorového motoru daleko drastičtější a neřízené. U vstřikovaného systému lambdasonda lineárně ubírá množství paliva, které potom ředí olej, ale v daleko menší míře. Karburátorový motor se zapnutým sytičem dodává takové množství paliva, na které je otryskován karburátor. Do olejové lázně se pak dostává nadměrné množství benzínu, ředí ji a znehodnocuje mazací schopnosti oleje. Pokud je to možné, je tedy lepší jezdit bez sytiče. Je potřeba mít karburátor na zimu správně seřízen tak, aby do válce bylo dopravováno jen nezbytně nutné množství paliva. Nemělo by docházet ke smývání olejové vrstvy, která má za úkol mazat, benzínem, který pak lázeň naředí."

Řada lidí nastartuje své auto a jde si očistit okna, a to s tím, že motoru svého auta dělají dobře. Jenže auto není jen motor. I to je zdůvodnění následující rady.

"V zásadě bych byl pro metodu: nastartovat a odjet. Ovšem za předpokladu, že není v cestě překážka v podobě nějakého kopce nebo většího zatížení, třeba při jízdě s vlekem nebo karavanem. Nemělo by docházet k příliš intenzivnímu ohřevu, ale také ne příliš pomalému. Budete-li ohřívat motor při škrábání námrazy z oken, pak se motor stejně neohřívá tak, jak si představujete. Navíc nedochází k ohřevu dalších komponentů, především převodovky. Motor se trochu ohřeje, ale zase bude docházet k enormním silám působícím na studenou převodovku a bude docházet k nadměrnému opotřebení převodovky nebo spojky a podobně," radí Libor Fleischhans z IHR Technika.

Z toho plyne rada pro jízdu se studeným motorem.

"Motor by se měl vytáčet do středních otáček. Není potřeba ho zahřívat na místě, ale musíme se vyvarovat nadměrného zatížení, protože jeho vlivem dochází k nadměrnému opotřebení na malých plochách pístu, kde jsou kritické body."

Nejhorší jsou pro motor opakované studené starty, kdy se nestihne ohřát. Proto je dobré, například při krátkých cestách po městě a opakovaném zhasínání a startování, ho hned při první cestě nechat ohřát. A to platí, jak pro benzínové, tak vznětové motory, protože pro naftový motor je start při teplotách pod nulou také tak trochu šokem.

"Vznětový motor při studeném startu zažívá stejnou situaci jako benzínový motor s tím rozdílem, že se velmi nerad ohřívá. U vznětových motorů je zcela zbytečné ohřívat je na místě. Naopak by se se vznětovým motorem mělo jet střední zátěží, aby bylo co nejdříve dosaženo vyšší teploty. Ohřev na místě nemá smysl, zvlášť moderní vznětový motor se na místě těžko ohřívá."

Také platí, že nemá smysl mít hned po nastartování naplno zapnuté topení, protože stejně auto nevyhřeje a studený produící vzduch pouze prodlužuje dobu ohřevu motoru.

Shrnuto a podtrženo, až zima opravdu udeří bude platit: nastartuj a jeď!

autor: pgj
Spustit audio