Levné praskají

30. květen 2006 13:00

Minulý týden jsme na popud jednoho z Vás mluvili o zárukách na žárovky a o tom, v jakých případech nám ji prodejce musí vyměnit za novou. Téma vzbudilo poměrně velký ohlas - a přišly také nové otázky. Proto jsme se rozhodli, že se na světla a žárovky podíváme podrobněji. A začneme nákupem žárovek.

Když se podíváte do předpisů, zjistíte, že povinná výbava se stále skládá z několika částí. Nás teď bude zajímat hlavně to, že tam jsou žárovky. Konkrétně jde o jednu náhradní od každého druhu světel k vnějšímu osvětlení. Nejjednodušší je určitě si koupit celou sadu na čerpací stanici nebo v prodejně pro motoristy. Někdo si ale možná bude chtít žárovky sehnat sám. Jak na to?

"Slušní prodejci mají aplikační katalogy na žárovky. Stačí tedy říci, že potřebujeme žárovku do blinkru například na Subaru Forester z toho a toho roku, a dostaneme ji. Ideální je žárovku z auta vyndat a přinést ji s sebou k prodejci. U novějších aut to ale může být problém. Doporučuji najít dobrého prodejce, který má aplikační katalogy, které uvádějí do jakého auta jaká žárovka patří," radí Kamil Vorel ze společnosti ElanCar.

Kromě žárovky jako takové Vás ale v obchodě asi bude zajímat i cena za jakou žárovku pořídíte.

"Nejběžnější žárovkou na našem trhu je H7, která patří například do Škody Fabie. Ta se dá koupit za zhruba 60 korun, v případě asijské produkce, ale také za 500 korun."

Asi každému je jasné, že rozdíl bude v kvalitě. Tedy nejen v tom, že ta levná nemusí svítit tam, kam by měla, ale především zpravidla nevydrží tak dlouho jako žárovka dražší. A když zůstaneme u našich fábií, kam se dávají žárovky H7, narazíme ještě na jeden problém.

"Zvlášť žárovka H7 se přehřívá ve fabii kvůli konstrukci světlometu, protože je špatně chlazená parabola. Žárovky pak častěji praskají. Proto je třeba zvolit kvalitnější žárovky, protože asijské provenience jsou ze špatných materiálů, mají slabší sklo. Jakmile se tedy žárovka ohřeje, okamžitě praskne, ať už vlákno nebo baňka."

Je sice fakt, že žárovku která přestane svítit do 6 měsíců od zakoupení, vyreklamujete snadno, protože zákon na takovou vadu pohlíží, jako by tam byla už v době prodeje, ale stejně: bude se Vám chtít stále dokola žárovku měnit nebo vyhazovat peníze za její výměnu v servisu?

"Obecně má žárovka H7 od renomovaného slušného výrobce střední životnost 800 hodin. Samozřejmě, při ideální palubním napětí, chlazení a tak dále. Vy chvíli, kdy je špatně chlazená nebo auto dobíjí víc než má, pak se zkracuje její žárovka."

Rozdíl 0,8 V může podle některých odborníků snížit životnost žárovky dokonce až o polovinu.

Pomoci by pak v tomto případě mohly speciální dodatečné sady s elektrickými odpory. Pokud tedy patříte k těm, kteří jezdí v autě, kde je výměna jednoduší a není potřeba utrácet peníze v servisech, asi víte, že při výměně halogenových žárovek není vhodné sahat na jejich sklo.

"Mastný pot by následně při vysoké teplotě reagoval na povrchu baňky, jejíž teplota dosahuje několika set stupňů, a ta pak doslova exploduje."

autor: pgj
Spustit audio