Kolaps v Brně: Omezení na D1 i městském okruhu

1. srpen 2023 16:04

Kvůli rozšíření dálnice na šest pruhů je na D1 mezi sjezdy na Vídeň a Bratislavu od 1. srpna zúžení. Omezení platí i na městském okruhu. V Brně je i řada dalších uzavírek.

Srpen bude v Brně pro motoristy velmi náročný. "Řidičům se omlouváme, ale jinak to nešlo." Tak by se daly shrnout komentáře zástupců magistrátu a silničářů k aktuální dopravní situaci ve městě. Dneškem tam začala dvě výrazná dopravní omezení. A další se ještě přidají.

Začíná rozšiřování D1

Na dálnici D1 mezi sjezdy na Vídeň a Bratislavu budou v každém směru budovat další nový pruh. Úsek se tak rozšíří ze čtyřpruhového na šestipruhový. Nyní se jezdí v obou pásech v zúžení. Provoz to komplikuje výrazně. 

"Jde tu o křížení tří dálnic a na dvou sjezdech je navíc zavřená vždy jedna ze čtyř nájezdových ramp, což je potíž," vysvětluje z místa regionální reportér Radiožurnálu Tomáš Kremr.

"Ve směru z Brna, respektive od Komárova auta nenajedou přímo na D1 do směru na Prahu. Stejně tak z Vídeňské ulice směrem z D52 není možné najet na D1 přímo do směru na Olomouc," popisuje reportér a dodává: "Když si tu křižovatku představíme při pohledu shora jako čtyřlístek, tak je zavřený vždy jeden ze tří lístků, což znamená, že auta musí projet všemi ostatními, tedy se protočit skoro celou tou křižovatkou a na kýženou trasu najet z opačného směru."

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podotýká, že se poučilo z nedávné modernizace D1 mezi Prahou a Brnem. Jízdní pruhy v omezení u Brna jsou širší, aby se řidiči nebáli vjet do toho levého, takzvaně rychlejšího.

Rozšíření D1 v Brně: Mapka

Práce i na městském okruhu a dalších místech

"Další velkou komplikaci představuje uzavření jedné části tunelu Hlinky na velkém městském okruhu. Kdo k tunelu přijíždí z Žabovřeské ulice novou silniční galerií, tedy řekněme zastřešenou silnicí hned vedle tramvajového tunelu, ten se do tunelu Hlinky nedostane a musí vjet nad něj, na světelnou křižovatku. To je obrovský špunt. Z této křižovatky navíc z několika směrů není možné odbočit na městský okruh. A celá oblast kolem výstaviště a tunelu Hlinky je navíc rozkopaná. Problémy tu budou celý měsíc, než toto konkrétní omezení skončí," podpotýká reportér Tomáš Kremr.

Není, kudy se vyhnout

Policie posílila hlídky i své dálniční oddělení. A doporučuje řidičům, aby se Brnu vyhnuli, pokud nemíří přímo do města.

"Alternativní trasy v oblasti se hledají jen těžko. Problémem nejsou jen práce na D1 a na okruhu. Město je už tak plné různých omezení na hlavních tazích od všech světových stran, takže se jim snad ani není možné vyhnout. Kvůli dalším lokálním uzavírkám ani neexistují snadné objížďky," popisuje reportér Tomáš Kremr.

Kdy se dá čekat úleva?

Situace by se mohla trochu zlepšit v září. Skončí totiž prázdninové dopravní stavby. Na druhou stranu ale se začátkem školního roku zhoustne provoz. Takže jen těžko předvídat, jak se bude stav provozu vyvíjet.

Magistrát i Ředitelství silnic a dálnic slibují, že příští rok se řidičům velmi uleví, protože budou hotové alespoň všechny rozkopané úseky městského okruhu.

Ovšem rozšiřování dálnice D1 i v dalších úsecích podél města potrvá zhruba do roku 2030. Tehdy má být dálnice rozšířená na šest pruhů od Holubic až po Kývalku.

Aktuální úsek mezi dálničními exity Brno-jih a Brno-centrum bude rozkopaný dva roky. Mezitím se k tomu přidá přestavba samotné křižovatky D1 a D2 a stavba nového sjezdu na Černovickou terasu. A tak to půjde postupně dalších sedm roků.

Miliardové investice

Celkové investice jdou do miliard. Jen za současný úsek mezi sjezdy na Vídeň a Bratislavu ŘSD zaplatí jednu miliardu korun.

Zhruba polovinu hradí evropské fondy, konkrétně peníze určené na civilní a vojenské stavby.

autoři: Tomáš Kremr , ZV
Spustit audio