Klouže to, že?

3. listopad 2006 13:00

Námraza a sníh komplikovali dnes život řidičům a řidičkám prakticky všude. Nejden či nejedna vykroužili elegantní hodiny, naštěstí bez toho, aby auto doznalo úhony. Jiní takové štěstí neměli, a pak hodiny čekali na policii. K řadě nehod určitě nemuselo dojít, kdyby jejich účastníci měli na autě zimní pneumatiky, na což vás už od počátku týdne upozorňujeme, nebo se nad nadcházející cestou alespoň zamysleli. Ona jízda za takového počasí totiž začíná dříve než bychom si mysleli.

Podzim s sebou přináší nejen mlhy, či námrazy, ale například i spadané listí a další nečistoty na vozovce. Zima pak přinese náledí a sníh. Vždy bychom si tedy už při příchodu k autu měli prohlédnout co nás čeká.

"Pokud parkuji venku, pak už bychom si při příchodu k autu měli všímat stavu vozovky. Pokud parkujeme někde v garážích, tak hned při výjezdu je velice důležité se dívat okolo sebe," vysvětluje vedoucí zdokonalovacího centra řidičů ve Vysokém mýtě a polygonu v Mostě Jiří Patera.

Když víme, že se teplota pohybuje okolo 0 °C, můžeme se při příchodu k autu zkusit sklouznout. Sice je použitá guma na našich podrážkách rozdílná od té na pneumatikách, ale zatímco nás drží při naší váze na chodníku plocha velikosti našich bot, naše auto, více než desetinásobně těžší a pohybující se o poznání rychleji, drží na vozovce plocha jen dvakrát větší. Po vyjetí bychom pak měli počítat se změnami počasí a také s povětrnostními podmínkami.

"Pokud je vozovka mokrá a jsou stále teploty okolo 10-11 °C neočekáváme, že se její stav náhle změní. Klesnou-li ovšem teploty na hranici 2-3 °C, musíme se připravit na to, že na některých místech se vytváří námraza."

Máme-li dostatek prostoru a možnost bezpečně si vyzkoušet nakolik vozovka klouže, můžeme si také hned po vyjetí zkusit nejen prudce zrychlit, ale také prudce zabrzdit, abychom věděli nakolik nám auto uklouzne.

"Moderní auta vybavená systémy prokluzu nás sama před kluzkou vozovkou varují, když tento systém po přidání plynu sepne a rozsvítí se nám kontrolka na přístrojové desce, dávají nám tím najevo - pozor klouže to, jeď opatrně. A to je nejdůležitější prevence."

Při samotné jízdě bychom tedy měli počítat se změnami povrchu na určitých místech. Zrádná je také jízda v lesních úsecích, kde jsou na vozovce spadané listy a velmi nebezpečná je pouze mokrá silnice, která má na sobě jen kluzký vlhký prach. Důležité je také uvědomovat si blížící se večer a klesající teplotu.

"Vracíme se z dlouhé cesty, už jsme unavení a ztrácíme pozornost. Současně se blíží večer a vozovka chladne. Na určitých místech se tak může vytvářet námraza nebo je hodně studená vozovka. Pokud je silnice špinavá nebo zasněžená už při výjezdu, jedeme opatrně od počátku, ale pokud nás překvapí změna povrchu při vjezdu do lesa, výjezdu z obce, nadjezdech nebo na mostech je to vždy nebezpečné a musíme jet maximálně obezřetně."

Tomu se říká defenzivní jízda. Jet rychle umí každý, kdo umí sešlápnout plynový pedál, ale jet s rozmyslem, umí jen ten, kdo používá mozek.

autor: pgj
Spustit audio