Huštění dusíkem je vyhazování peněz

27. duben 2010

S výměnou pneumatik nám zpravidla náš pneuservis nabídne další služby jako například uskladnění pneumatik nebo nahuštění dusíkem. Někde používají přesnější označení - inertní plyn, běžně se však využívá i jméno konkrétního produktu - nejrozšířenější jsou Pneumix a SecurPneus, každý od jiné společnosti. Vydali jsme se s reportážním mikrofonem do terénu zjistit, „jak to s těmi plyny v pneumatikách je“.

Cena za nahuštění čtyř kol se pohybuje zpravidla těsně pod dvěma sty korunami. Není to sice žádná závratná suma, na druhou stranu kdybyste si za ty peníze dali oběd nebo je poslali na charitu, uděláte lépe.

„Srovnáváme vlastně dvě odlišné věci. První je huštění pneumatiky vzduchem, který je ze 79 procent tvořen dusíkem, zbylých 21 procent tvoří kyslík a další plyny, které nás teď však nezajímají. Druhá je huštění téměř 99procentním dusíkem, tudíž rozdíl mezi huštěním pneumatik vzduchem a dusíkem je pouhých 20 procent a to je velmi malé zlepšení,“ vysvětluje Ondřej Prokeš, doktor z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze

Zlepšení je tak malé, že je až bezvýznamné. Navíc vysají vám před dusíkem z gumy vzduch?

„Musíte si také uvědomit, že pokud hustíte pneumatiku, není v ní vakuum, takže tam nějaký vzduch vždy zbude,“ říká Vratislav Ducháček.

Vyvracení mýtů o inertních plynech se věnujeme v Motožurnálu už delší dobu, takže předesíláme, že oba oslovení pánové jsou nejen nezávislými odborníky, ale navíc patří ve svém oboru k těm vůbec nejlepším - pokud by snad někdo pochyboval, může si na internetu velmi snadno najít seznam získaných ocenění i odborné články.

V časovém horizontu onoho „vyvracení mýtů o inertech“ je také zajímavé, jak se změnily formulace používané distributory samotných plynů. Už nic nezaručují. Nabízí cosi, co „může pomoci“ vylepšit vlastnost vozu. Jednoduše žádný zázrak se za dvě stovky nekoná, chemické ani fyzikální zákony se obejít nedají.

Za tyto peníze si motorista pořídí téměř nerozeznatelné zvýšení komfortu jízdy. I když možná bude mít klid na duši, že udělal vše, co bylo v jeho silách, aby jeho pneumatiky sloužily lépe,“ dodává Vratislav Ducháček.

Shrňme si to. Inertní plyny nabízené v pneuservisech mají v pneumatikách běžného auta stejné vlastnosti jako vzduch. Deklarované vylepšení životnosti gumy a snížení provozních nákladů jsou jen marketingovými nesmysly. Patří mezi ně i to, že by guma nafouknutá dusíkem měla lépe držet tlak a nemusela se kontrolovat. Právě tím se zpravidla ohánění ti, co si „zázračný plyn“ nechali do gum nahustit. Jde však jen o to, že nemají s čím srovnávat, protože mají na autě zpravidla také nové pneumatiky a vyměněné ventilky.

autor: pek
Spustit audio

Více z pořadu