Dáme dědu spát

31. říjen 2006 13:00

Co má společného veteránista a motorkář? Na první pohled jakoby nic. Motorkáře si představujeme jako mladého bláznivého šílence na závodním stroji. Veteránista je v našich představách zase často úctyhodný postarší nadšenec, který po večerech leští šroubky, aby jednou po letech vyjel s něčím nádherným. I když tyto představy jsou pochopitelně určitým zjednodušením, jedno mají motorkář i veteránista společné, a to je zazimování svého stroje.

A my se dnes právě na klasická auta podíváme a zkušený veteránista si tedy, spolu s námi, může udělat takovou malou rekapitulaci. Většinu z toho, co se v následujícím článku dočtete, ale díky své praxi už zná, jak se říká, i pozpátku. Těm, co ale třeba s veterány právě začali, nebo začít chtějí se rady Pavla Bojtara ze společnosti 3veteráni budou 100% hodit.

"Auto schováme do garáže a vyndáme baterku. Dáme ho na špalky, pak totiž netrpí přední ani zadní péra a vyměníme olej v motoru, převodovce a diferenciálu. Dále uděláme ventily a rozdělovač a na závěr musíme celé auto promazat," Na to je potřeba speciální maznice a obyčejná vazelína. Že promazávání není jen záležitost před zimním spánkem, ví každý, kdo starý vůz má. A že je to důležitá věc zdůrzaňuje i Pavel Bojtar. "Ve 30. letech, v knize návodu, doporučovali vždy po, řekněme, 100 ujetých kilometrech auto promazat. My ho mažeme tak dvakrát do měsíce, a to si myslím, že ho docela šidíme."

Podle tohoto majitele několika předválečných Škodovek, Pragovek a Tatrovek není zazimování finančně náročné, jde spíš o čas a o práci. Jeden automobil podle něj zabere zhruba 2 dny práce. Kromě technických součástek je totiž třeba věnovat pozornost i karosérii a interieru.

"Pokud máte kabriolet, tak je důležité na zimu střechu natáhnout, aby byla napnutá. Jakmile jí totiž necháte schovanou, tak se trochu srazí. Střecha se impregnuje speciálním sprejem. Co se koženého čalounění týče, tak na to dnes existují různé přípravky na ochranu kůže, takže je dobré ho pořádně promazat. Pak auto přikryjete dekou a na jaře můžete vyjet."

Do jara je ale ještě daleko. Jestli není váš vůz ještě v dokonalém technickém stavu, pak je právě zima obdobím, kdy mnozí opravují a vylepšují. Pokud je ale třeba právě to vaše auto stejně dobré jako v době, kdy vyjelo z továrny, a tak si myslíte, že není potřeba na něj ani sáhnout, je podle zkušenosti Pavla Bojtara dobré během zimy motor alespoň protočit. "V zimě stojíme s auty tak 5 měsíců, takže je dobré motor občas protočit, nalít do válců stříkačkou trochu oleje a auto se krásně promaže. Důležitá věc je hlavně vyndat autobaterii, kterou si během zimy můžete pohodlně dobít."

autor: pek
Spustit audio