Dálniční odpočívky jako v Německu u nás nebudou

Dálniční odpočívka (ilustrační foto)

České dálnice patří k evropským raritám, a to nejen díky technickému stavu D1. Na našich dálnicích je totiž průměrně na každém šestém kilometru sjezd a blízko od sebe jsou také čerpací stanice. Naopak v Německu musíte ujet třeba padesát kilometrů k další pumpě. Na druhou stranu tam mají i jednoduché odpočívky, tedy jen parkoviště, lavičky a toalety. Ty u nás nenajdete.

I na našich dálnicích jsou sice volné odstavné plochy, ale vjezd na ně je zatarasen závorou. Tyto většinou pozůstatky socialistických odpočívek totiž v dnešní době slouží policistům ke kontrolám především kamiónů, kterým je možné díky závorám případně zakázat další jízdu. Řidiči osobních aut by však takový plácek k zastavení rádi využívali.

Jak potvrzuje Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic, právě takové plácky už u našich dálnic nebudou. „Už jenom vzhledem k tomu, že pokud nemají nájemce, spadají do správy státu. Díky tomu, že stát plochu i odpočívku pronajme, náklady za údržbu, úklid a provoz jdou právě za nájemcem a navíc z toho má stát zisk,“ říká.

Ovšem kvůli výběrovému řízení a následné stavbě čerpací stanice s restaurací někdy docela dlouho trvá, než se u nové dálnice objeví parkoviště. Vzpomeňte na druhou polovinu dálnice D11 nebo severomoravskou část D1. Přesto právě zvyšování komfortu odpočívek je cílem do budoucna, tak aby si motoristé mohli vybrat.

„Chceme jim nabídnout od nejvyššího vybavení typu čerpací stanice, lepší občerstvení, wi-fi připojení, zázemí pro děti a rodiny až po jednoduché vybavení zahrnující základní hygienu a prostor pro odstavení vozidla a odpočinutí,“ uvádí Vápeníková.

Starší odpočívky jsou problémem

Upřímně řečeno, řidiči s tím problém nemají. „Když tam nájemce vydělá, ať nechá opravit toalety a udržuje je čisté. S tím problém nemám.“
„S tím se toho moc nenadělá. Je to otázka dostatku financí a ochoty je tam vložit. Když je tam pumpa, je to mnohem dražší a navíc se na to navážou další investice. Tento mechanismus všichni jistě známe,“ odpověděli řidiči.

Problémem jsou však podle Ředitelství silnic a dálnic starší odpočívky, které neodpovídají současným trendům, ale mají stále platné smlouvy. Proto teď probíhá jejich rozsáhlý audit, především na dálnici D1, kterou čeká modernizace.

„V rámci řízení na získání stavebního povolení jednáme i s majiteli odpočívek, protože u nich v rámci rozšiřování dálnice bude docházet k určitému omezení provozu nebo příjezdu a odjezdu řidičů na místo odpočívky. Jednání tedy aktivně probíhají. Zároveň se snažíme buď napravovat smluvní vztahy, nebo se snažíme jednat o vyšším komfortu poskytovaných služeb na odpočívkách,“ uzavírá Vápeníková.

Otázkou je, jestli to motoristé vyžadují. Už teď si přece mohou vybrat.