Cestování po zemích: Francie

13. červenec 2007 13:22

Prázdniny jsou nebo by alespoň měly být časem odpočinku a dovolených, a tak hodně z vás, vyráží do zahraničí buď kvůli teplému moři nebo za poznáním. Vzdálenosti se díky moderním autům a silnicím zkracují, a tak není divu, že se stále častěji vydáváte na cestu autem. Pokud jste si jako cíl vaší cesty vybrali zemi galského kohouta, tak pečlivě poslouchejte, protože teď pro vás máme užitečné informace, které se vám budou na tamních silnicích hodit.

Francouzské komunikace jsou rozděleny na dálnice a potom na národní a místní silnice. Zpoplatněny jsou pouze dálnice, a protože nejsou zrovna levné, tak místní často využívají právě národní silnice.

"Ve Francii jsou dálnice poměrně prázdné až na blízkost velkých měst. Paříž je výjimkou, protože okruh kolem Paříže je pravidelně ucpaný. Na dálnici se jezdí dobře, protože jsou drahé a hodně motoristů proto využívá národních silnic, kde se neplatí, ale kde je hustý provoz. Jinak se říká, že bez ohledu na dravý a často nevyzpytatelný způsob jízdy francouzských řidičů jsou k sobě ohleduplnější než u nás. A řídí také vysoký počet žen,"

říká ze svých zkušeností stálý zpravodaj Českého rozhlasu ve Francii Jan Šmíd. Rychlostní limity jsou stejné jako u nás, tedy 50 v obci, 90 mimo obec a na dálnici 130. A jak jezdí francouzští řidiči?

"Jinak jezdí ve městech a jinak v menších místech. Na venkově jezdí většinou v klidu, ale právě tam potkáte nejvíce strýců za volantem, kteří mají o řízení své představy a okolí je moc nezajímá. Buďte proto ve střehu. Každé větší francouzské město doprovázejí zácpy, jezdí se tvrdě a často rozhodují ostré lokty. V Paříži je zkouškou řidičského umění Place de la Concorde (náměstí Svornosti), na který se najíždí v několika pruzích, které ovšem nejsou na silnici označeny. Dopředu jede prostě ten, kdo se nejméně bojí."

Na francouzských silnicích ale nejde ignorovat demografický vývoj, protože se zvyšujícím se počtem přistěhovalců se mění i způsob jízdy.

"Přistěhovalci přinesli "orientální" způsob řízení, tedy nedbají příliš na pravidla, ale spíš na pokynu rukou a intuici. Za volantem hodně gestikulují a do určité míry jsou dravější než typičtí francouzští řidiči."

Přestože je ve Francii alkohol za volantem tolerován, samozřejmě v přiměřené míře, tak vedle dodržování rychlosti je to právě alkohol, na který se francouzská policie nejvíc zaměřuje.

"Objevují se dokonce hlasy, že by se povolené procento alkoholu v krvi mělo snížit z půl promile na nulu, ale Ministerstvo dopravy to zatím zamítlo. Přesto policisté alkohol hodně kontrolují, protože jsou přesvědčeni, že právě alkohol za volantem je příčinou vysokého počtu úmrtí na silnicích. V tom patří Francie na přední místa v Evropě. Co se týče dodržování rychlosti, na dálnicích a silnicích se instalují stále nové radary, a to jak stacionární tak hlavně mobilní. Pokuty za překročení rychlosti jsou vysoké. Pokud překročíte rychlost o 20 km/h, zaplatíte v průměru 120 Eur."

Francouzští policisté jsou oprávněni k udělení blokové pokuty na místě až do výše 375 EUR. Pokuty za nedodržení pravidel silničního provozu jsou vysoké a policie vyžaduje zaplacení na místě. A pozor, používání antiradaru je ve Francii zakázáno a trestáno pokutou až 1500 EUR. Takže raději neriskujte, dodržujte pravidla a hlavně rychlost. A na závěr ještě Jan Šmíd s aktuálními cenami benzínu.

"Benzín je hodně drahý. Jednotlivé čerpací stanice se od sebe cenou liší a na dálnici často objevíte poutače, jaké stanice máte před sebou a kolik stojí benzín nebo nafta. V průměru se cena za litr benzínu pohybuje kolem 1,40 Euro."

autor: onj
Spustit audio