Bezpečný vůz uvnitř i venku

5. říjen 2006 13:00

Jak staré auto máte? Ptám se, přestože vím, že průměrné stáří českého vozového parku je zhruba 13 let, ale přál bych Vám, abyste co možná nejdřív patřili k těm co jezdí v novém a bezpečném autě. S mikrofonem Motožurnálu jsme už několikrát byli toho když nové auto bouralo. Dnes Vás ale vezmeme přímo do zkušebny nových aut. Dozvíte se jak dopadnou ti kteří sedí vzadu bez pásů, co se stane nepřipoutaným, jak dopadne srážka s chodcem a další věci. A pozor, nelekněte se, začínáme výbuchem airbagu.

Jak staré auto máte? Ptám se, přestože vím, že průměrné stáří českého vozového parku je zhruba 13 let, ale přál bych Vám, abyste co možná nejdřív patřili k těm co jezdí v novém a bezpečném autě. S mikrofonem Motožurnálu jsme už několikrát byli toho když nové auto bouralo. Dnes Vás ale vezmeme přímo do zkušebny nových aut. Dozvíte se jak dopadnou ti kteří sedí vzadu bez pásů, co se stane nepřipoutaným, jak dopadne srážka s chodcem a další věci. A pozor, nelekněte se, začínáme výbuchem airbagu.

"Airbagy zkoušíme při pokojových teplotách nebo v extrémních podmínkách. Extrémní podmínky jsou takové, že zkoušený vzorek je buď zmražen na -35 stupňů celsia a nebo naopak je ohříván až na teplotu 85 °C, protože i při extrémních teplotách musí fungovat správně," vysvětluje Jiří Socha ze společnsoti TÜV UVMV.

To co jste slyšeli byl případ mraženého airbagu. Nebyl ale jak jsme většinou zvyklí ve volantu, ale v sedačce. Říkáte si jaký může být problém se sedačkou? Jde jak o pevnost švů tak o použitý materiál.

"Jde o to, aby v okamžiku výstřelu neletěly spolu s tím rozbalujícím se airbagem nějaké částice, které by měly významnou hmotnost a mohly by zranit cestujícího."

Činnost aibragu v sedadle může ovlivnit také nesprávně zvolený dodatečný potah. Na to se ale podíváme podrobně někdy později. Zkouška airbagů totiž zdaleka není jedinou, kterou nový vůz prochází. Velký význam se aktuálně klade na ochranu chodů. Obvyklá zkouška se dělá zhruba ve čtyřicítce a má více fázích.

"První z nich je zkouška tzv. maketou dolní části nohy do nárazníku, která simuluje poranění kolene o nárazník. Dalším typem zkoušky je tzv. horní částí nohy do nárazníku. Ta simuluje náraz pánevní oblastí. Touto maketou se zároveň vykonává i zkouška do tzv. řídící hrany kapoty, což je v podstatě přechod mezi maskou chladiče a povrchem kapoty," popisuje Jan Hnilica z TÜV UVMV.

Já doplním, že dalším typem je pak náraz maketou hlavy do horního povrchu kapoty. A právě tomu se budeme věnovat podobněji. V našem případě půjde o maketu dětské hlavy při nárazu v rychlosti 35 kilometrů v hodině.

"Když do vás auto narazí, máte spoustu možností. Buď se můžete nabalit na kapotu, přeletět auto, skončit za autem vzadu a může vás přejet ještě někdo jiný, nebo vás to auto může svým způsobem odrazit. Ani jedna z těhle variant není žádoucí. Žádoucí je, aby byl chodec částečně nabalen na kapotu, aby nedocházelo k přílišným nárazům částí těla do struktury automobilu. Samozřejmě se nevyhneme nárazu do oblasti kolene nebo do oblasti lýtka, ale ten zbytek je potřeba nějakým způsobem kontrolovat a regulovat."

Nevím jak Vás, mě ale náraz v necelé čtyřicítce překvapil svou intenzitou. A to má dospělý proti dítěti nevýhodu v tom, že je jeho hlava těžší, kapotu promáčkne víc a tedy snáze narazí do nějaké pevnou části, třeba do motoru. Proto mě zajímalo, jakou má vlastně člověk v tomto případě šanci na přežití?

"Takový typ nárazu by člověk měl přežít. Rána, co jsme viděli dneska, byla velmi měkká a pro chodce velmi přijatelná."

Když to tedy dnes byla rychlost 40 km/h, náraz v 80 km/h by chodec taky přežil?

"To si samozřejmě netroufám tvrdit. Ve směrnici jsou popsány dvě zóny, z nichž na dvou třetinách zkušební oblasti je potřeba plnit spodní část limitu a na zbývající třetině je možná dvojnásobná hodnota. To je ústupek výrobcům, aby dodrželi ostatní bezpečnostní prvky, aby auto bylo bezpečné i vzhledem k posádce."

Mezi odborníky se ale mluví o tom, že nebude trvat dlouho a buď pro samotné předpisy, nebo pro zákaznický tlak začnou automobilky nabízet ještě mnohem lepší ochranu chodců. Už dnes přichází aktivní závěsy kapoty, které v okamžiku nárazu kapotu nadzvednou, aby se zvýšila deformační zóna pro chodce a velmi brzy se zřejmě dočkáme i venkovních aibragů.

Velmi často se lidé poutají jen na předních sedačkách, vzadu je to ale potřebné zrovna tak. Možná dokonce ještě víc. Kromě svého zranění totiž riskujete i poškození těch, kteří sedí před Vámi.

Před očima se rozjíždí karoserii auta se dvěma figurínami. Na místě řidiče je připoutaná, ale vzadu se sedí jen tak. A přichází náraz, respektive tady ve zkušebně okamžitá stopka.

"Při velkém přetížení, které při nárazu vznikne, je spolujezdec za řidičem, který nemá bezpečnostní pás, energií vymrštěn, vráží do sedačky před ním, sedačku ohýbá a řidiče tlačí na volant. Při naší ukázce se jednalo o zkoušku vozidla bez airbagu. Pokud by na volantu byl ještě airbag, který proti člověku vyrazí v protisměru, výsledek zkoušky by byl ještě horší," popisuje Zdeněk Beránek ze společnosti TÜV UVMV.

Od příště byste měli i ve vlastním zájmu vždy dbát na to, aby se poutali i ti, kteří sedí za Vámi. Z praxe to potvrzuje i Tomáš Pícha zachranář ze záchrané služby Praha.

"Hrozí velké nebezpečí, že nepřipoutaný člověk zraní další lidi v autě. Prostě vyletí, narazí do dalšího člověka a může ho i zabít."

Dnes jste slyšeli o třech testech. Tím úplně nejznámějším je ale ten, který nám říká kolik má to které auto hvězd. A právě k tomuto testu se před našim mikrofonem rozjíždí Škoda Octavia:

"To byl standartní náraz vozidla podle specifikace Euro NCAP, přičemž se jednalo o vůz Škoda Octavia, byla to zkouška při rychlosti 64 km/h do deformabilní bariéry s překrytím 40%. Tato zkouška by měla simulovat náraz dvou vozidel jedoucích v protisměru v rychlosti 64 km/h. Zkouška se prováděla s dvěma figurínami dospělého člověka o váze 70 kg na obou předních sedadlech. Figuríny byly samozřejmě připoutány. Výsledkem zkoušky je vyhodnocení podle Euro NCAP," říká Zdeněk Beránek.

Možná si říkáte, fajn ale výsledky škody octavie II už známe 2 roky. Spíš by nás zajímaly výsledky aktuální hvězdy tuzemské značky, jak je na tom s hvězdami roomster?

"Octavia byla uvedená na trh v roce 1994 a při svém uvedení získala 4 hvězdičky. Když to spojíme s bočním crashem, kde jsme zístali 16 bodů, tak pokud bychom to dali dohromady, tak bychom podle Euro NCAP získali 5 hvězdiček. Proč jste neviděli Roomster? U něho probíhaly různé testy již předtím, probíhají i teď a můžete si být jisti, že dosahuje podobných výsledků jako octavia," dodává Harald Ludanek, šéf technického vývoje Škody Auto.

autor: pek
Spustit audio