Bez registrace ani ránu

3. listopad 2006 13:00

Abychom mohli chodit do práce nebo vůbec žít, musíme dýchat, pít, jíst a spát. Abychom mohli jezdit musíme buď vyvinout nějakou tu tělesnou energii, to například na kole, přičemž platí už řečené, jen ve větší míře, ale abychom mohli jezdit autem, musíme splnit řadu dalších povinností. Musíme mít, jak se říká, papíry, tedy řidičský průkaz, ale to nestačí. Také vozidlo s nímž chceme jet, musí splňovat určité náležitosti. Mezi ty základní patří jeho registrace, a právě na tu se tentokrát zaměříme.

Ačkoli jsou mezi námi jedinci, kteří to risknou a s autem bez registrace vyjedou, každé motorové vozidlo, které se pohybuje po pozemních komunikacích, musí být v registru vozidel.

"Zákon č. 56 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích v jednom úvodním ustanovení říká, že silničními vozidly se rozumí motocykly, osobní a nákladní automobily, autobusy, zvláštní vozidla, což jsou například traktory, dále to jsou přípojná vozidla a případně ostatní silniční vozidla," konstatuje JUDr. Zdeněk Svátek.

Právě přípojná vozidla se poměrně často pohybují po silnicích bez registrace. Jak už ale bylo řečeno, zákon pamatuje i na ně.

"Ty podléhají samostatné registraci a pokud by měly být používány v silničním provozu, tedy na pozemních komunikacích, tak musí mít schválenou jednak technickou způsobilost a musí být i registrovány, to znamená, mít registrační značku."

Naopak jsou vozidla, která registraci mít nemusí, ale není jich mnoho.

"To se týká například zdvihacího vozíku, který se používá především v podnikových halách. Toto vozidlo není připuštěno k provozu na pozemních komunikacích a používá se tedy bez registrační značky."

Pak se jedná o samojízdné sekačky nebo malé traktůrky. Ale pozor! Za předpokladu, že nebudou provozovány na pozemních komunikacích, což jsou například i polní nebo lesní cesty, které se řadí mezi účelové komunikace. Sice nás na nich těžko zastaví policejní kontrola, ale pokuta hrozí nemalá.

"Jednak mě hrozí to, že dostanu od správního úřadu pokutu ve výši 5.000 až 10.000 korun, zákaz činnosti od 6 měsíců až do 1 roku a bude mě to stát 4 body v mém registru."

Co by bylo horší, by byla případná nehoda s neregistrovaným vozidlem.

"V takovém případě poškozený řidič sice dostane od garančního fondu české kanceláře pojistitelů náhradu způsobené škody mým vozidlem bez registrace, ovšem okamžitě po vyplacení se garanční fond obrátí na mě a bude požadovat proplacení celé částky, kterou za mě zaplatil poškozenému."

autor: pgj
Spustit audio