Auto chce v zimě své

14. listopad 2006 13:00

My, kdo jsme bez garáže a naše auta nestojí pod střechou ale na ulici, máme během zimy o nějakou tu starost navíc. Náš automobil si totiž často přes noc bere, jak se říká, "do parády" ledová královna a vytváří na něm všelijaké mrazivé kreace. Ty ale ve finále mohou potěšit snad jen velmi romanticky, poeticky založené řidiče. Pragmatiky bude naopak zajímat, jak své auto proti ledu, anebo i agresivní soli, co možná nejlépe chránit.

A pojďme to vzít pěkně popořádku. Ať stojí Váš vůz v garáži nebo ne, přes zimu přichází na silnicích do styku se solí, což mu dobře nedělá.

"Karoserii vozidla můžeme ochránit použitím leštěnky, která plní i ochrannou funkci. V zimním období doporučujeme její aplikaci zhruba pod dvou měsících," říká Pavel Řihák z Velvany.

Nejvhodnější je tedy auto ošetřit na začátku zimy, řekněme právě teď v polovině listopadu, pak třeba v polovině ledna a pak po zimě, jinými slovy, na začátku jara.

"Základem při výběru myčky je dávat si pozor na to, aby hodně vody bylo použito na předmytí, aby se auto nemylo šampónem ve chvíli, kdy jsou na něm ještě zbytky prachu nebo písku, protože to odírá lak. To bychom si měli hlídat a používat programy, které obsahují předmytí. Než se karoserie dostane do styku s kartáči, je potřeba, aby byla co nejdůkladněji zbavena mechanických nečistot. Důležitý je také následný oplach, aby všechny nečistoty odešly pryč."

Těm, kdo jezdí do myček, připomínám, že trendem poslední doby jsou textilní kartáče, které by k laku auta měly být vůbec nejšetrnější. Kdo auto neošetřuje ručně, měl by do myčky jezdit časteji než 2-3 za měsíc, což platí, když si auto leštíte ručně.

"Myčka není tolik účinná jako ruční mytí. Mytí včetně horkého vosku doporučujeme minimálně jednou za měsíc. Při použití myčky v zimě je ideální zbytky vody z gumových těsnění odstranit hadrem a potom nanést silikonový olej, který ochrání těsnění a odpuzuje vodu, což zamezí zamrzání dveří nebo oken."

Jinak stále platí, že nejefektivněji se o Váš vůz postarají profesionálové v některém z center ručního mytí. Nejenže tam používají kvalitní autokosmetiku, která může být pro běžného motoristu nedostupná, ale především mají prostředky specilizované. A tojak na jednotlivé laky, tak na materiály: plast, chrom, pryž, a podobně. Samozřejmě za takovou službu musíte zaplatit a solidní program vyjde zhruba na 500 korun. Teď už ale k ledu a k tomu, jak ho dostat ze zámků a ze skel.

"Všechny rozmrazovače jsou na bázi lihu, který potřebuje nějaký čas, aby led rozpustil a dostal vodu ven. Nepovede-li se to napoprvé, pak je rozmrazovač potřeba znovu aplikovat. Opakovaná aplikace pomůže i na silnější vrstvu ledu, kterou byste i škrabkou těžko odstraňovali."

Skla můžete proti ledu nastříkat také preventivně, anebo sklo zakrýt plachtou. Co se týče rozmrazovače zámků, tak ten pořídíte už za zhruba 50 korun. Chtějte ale jen taková balení, která můžete nosit u sebe, protože v zamrzlém autě posléze nemají příliš velký význam, dalo by se říct, že jsou k ničemu.

autor: pek
Spustit audio