Antiradar je pasivní

26. říjen 2006 13:00

I když možná nepatříte mezi naše pravidelné posluchače, ani třeba nemáte auto, přesto jste určitě v nedávné době zaregistrovali diskuse o takzvaných antiradarech. Těm se dnes budeme věnovat i my, a to komplexně. Otázek je totiž víc. Začneme těmi nejzákladnějšími, a to, jestli antiradary vůbec fungují tak, jak mají, respektive, zda dokáží skutečně odhalit policejní kontrolu v době, kdy řidič může nějak reagovat.

0:00
/
0:00

Začneme tím, co to antiradar vlastně je. Rozhodně nejde o zázračnou krabičku, která by z vaší dálniční rychlosti 150 km/h nějakým kouzlem v kabině policejního auta ukázala povolených 130 km/h.

"Celé detekční zařízení funguje jako přijímač. Tím je vyloučena úvaha, že by nějak ovlivňovalo radar. Celý antiradar, správně pasivní radarový detektor, funguje tak, že prohlíží pásmo, ve kterém pracují radary používané pro měření rychlosti, a v okamžiku, kdy takový radar zjistí, dá o tom řidiči zprávu. Znamená to, že nevysílá nic proti radaru a nic neruší, ale pouze řidiče informuje o tom, že v dosahu desítek nebo stovek metrů je provozováno zařízení k měření rychlosti," popisuje inženýr, a tak trochu zjednodušeně řečeno, "radarový fanda" Karel Juliš.

Jestli jste se někdy o takzvané antiradary zajímali podrobněji, mohli jste narazit na negativní zkušenosti některých majitelů s tím, že jejich přístroj hlásí velké množství planých poplachů.

"Je to pravda. Ve světě existuje řada výrobců radarových měřičů rychlosti a i kmitočtová pásma povolená pro měření rychlosti jsou různá. Každý výrobce tedy volí takové pásmo, které je pro něj z hlediska výroby nejšikovnější. Tím pádem například radarové měřiče používané v České republice pracují v určitém kmitočtovém pásmu, ale radarové měřiče používané v sousedním Rakousku pracují v jiném, které je ale u nás používáno například pro detektory průchodu, automatické otevírání dveří a podobně. Detektor, který se snaží vyhledávat všechny signály v daném pásmu, pak samozřejmě vyhledá i tato, z hlediska řidiče nedůležitá, zařízení."

Jak jsme ale vyzkoušeli na vlastní kůži, v poslední době prošly antiradary vývojem a my jsme neměli ani jediný planý poplach. Jak je to takzvaně "s papíry"? Není potřeba antiradar někde registrovat nebo ho pravidelně kalibrovat a podobně?

"Podle mého názoru není potřeba žádné povolení, protože se jedná o pasivní přijímač. V podstatě se jedná o obdobný doplněk jako autorádio, kamera, mobilní telefon, prostě obecné elektronické zařízení volně umístěné ve vozidle, k čemuž žádná regulace neexistuje. Toto zařízení nepodléhá ani žádné registraci, jako například vysílací zařízení, které je třeba registrovat u Českého telekomunikačního úřadu. Jediné, co lze na jakési povolení antiradrau aplikovat, je to, že pokud se jedná o zařízení, které by mělo být pevně zabudováno do vozidla, mělo by mít odpovídající homologaci k montáži do automobilu."

Napevno se ale do auta dávají jen aktivní laserové rušičky, pasivní antiradary se připevňují na čelní sklo a zapojí se do zásuvky. V žádném případě tedy nejde o pevnou součást auta. Jediné, co je třeba zvážit, je umístění tak, aby přístroj nebránil ve výhledu řidiče. Jednak to není bezpečné a hlavně za to hrozí pokuta na místě do 2 000 korun.

Mnohem vyšší pokuta, až 100 000 korun, ale hrozí podle Ministerstva dopravy a Policie ČR za samotné používání antiradaru. Jak se nám ale podařilo zjistit, uložit tuto pokutu bude asi skutečně pro správní orgán problém.

autor: pek
Spustit audio