Aby stěrače stíraly

10. říjen 2006 13:00

Ani nevíme, že je na autě máme. Tedy pokud nezačne pršet, nebo auto před námi nevjede do louže. Ano, mluvím o stěračích. Mimochodem, jak jsou na tom ty vaše? Že nevíte? Pak se ale nedivte, že přes okno při dešti nic nevidíte a hledáte na matném skle dobře setřené místečko, kterým chcete spatřit co se vlastně před vámi na silnici děje. Říká se tomu koledovat si o pořádný průšvih, a protože podzimní plískanice přijdou co nevidět, zkontrolujte si stěrače. Třeba vám to zachrání život.

"Spousta lidí podceňuje stěrače jako takové. Přitom stačí si hlídat, aby nemazaly, ale aby rovnoměrně stíraly. Je doporučeno jednou za rok stěrače vyměnit, stačí gumičky a doporučoval bych výměnu provést před zimou," říká prodavač autopříslušenství Přemysl Dolejš.

Někdy opravdu stačí vyměnit jen gumičky, jindy jsou potřeba celé stěrače. Jak to poznat?

"Záleží na tom, jestli je poškozena i lišta, nebo ne. Poznáte to tak, že když stěrač sundáte z auta, sundáte ho z ramínka a zkusíte ho kroutit, tak ho nesmíte moc dostat do zkrutu. Pokud bude mít velké vůle v jednotlivých dílech, nemá cenu měnit pouze gumičku, která to nezachrání, ale je potřeba vyměnit celý sterač."

Nabídka stěračů i gumiček na českém trhu je opravdu bohatá. Pokud je budete kupovat poprvé, měli byste znát jejich délku. Na byleních stěračů i gumiček často bývají vypsány modely aut, na které se hodí. Ale pozor. V praxi se ukazuje, že u hodně stěračů, hlavně u těch levnějších, jde o blamáž výrobce. Čím více modelů totiž na balení je, tím lépe se prodávají. Důležité je, aby v balení stěračů, které nejsou určeny pro jeden model, byly také redukce pro několik systémů uchycení na raménko. V zásadě existují tři základní úchyty. Protože stěrače patří k extrémně namáhaným součástem našeho auta, odborníci doporučují za každou cenu nešetřit a nenakupovat to nejlevnější. Je totiž pravděpodobné, že levné neznačkové výrobky vám nevydrží ani onen doporučovaný rok.

"Ta zkušennost tady určitě je. Zákazník přišel a z finančních důvodů nechtěl stírátka na felicii, originály se mu zdály drahé, šel na pumpu, koupil si tam levné stěrače a za týden přišel s tím, že po týdnu, po dvou deštích, mu stírátka mažou, nestírají souměrně a zanechávají stopy. Nakonec u toho jednoho byla utržená gumička. Takže je vidět rozdíl mezi levnými sterači a originály. Je na ně dva roky záruka, měly by vydržet, ale doporučuju je po roce vyměnit," radí Dolejš.

Možná namítnete, že existují také značkové stěrače od známých výrobců autopříslušenství, které nejsou určeny jen pro jeden model. Je to tak. Jsou o něco levnější, než tak zvané originální, a jde o rozumnou alternativu.

"V každém případě na prvním místě jsou originální díly. Jsou typizované, je zaručeno, že na auto jdou a mají záruku dva roky. Když už z finančních důvodů spotřebitel nechce originál, doporučil bych značkové stěrače Bosch nebo Valeo například, a teprve na posledním místě neznačkové levné díly."

Pokud bychom se podívali na pořizovací cenu stěračů z pohledu bezpečnosti, neměli bychom na nich rozhodně šetřit. Originální jsou sice nejdražší, ale výrobce se za jejich životnost a použitelnost na vaše auto zaručuje. Je tedy na vás, pro jaké stěrače se rozhodnete. A ještě pár slov k raménkům, na která se stěrače uchycují. Ta občas potřebují také zkontrolovat.

"Výměnu doporučuju pouze při vážném poškození raménka. Jinak při každé výměně lišt nebo gumiček doporučuju promazat ohebný kloub na kterém se raménko ohýbá a pružinu pod ním," dodává Dolejš.

autor: jař
Spustit audio