Zelená vlna vysílá už 45 let

 Jaromír Šíd při vysílání Zelené vlny z budovy v Dykově ulici na přelomu 80. a 90. let
 Jaromír Šíd při vysílání Zelené vlny z budovy v Dykově ulici na přelomu 80. a 90. let
0:00
/
0:00

Poprvé se Zelená vlna ozvala v éteru v září 1974. Z pořadu původně na páteční a nedělní odpoledne se postupně stalo dopravní zpravodajství vysílané na Radiožurnálu nonstop, s vlastní motohlídkou, dispečinkem a řadou unikátních nástrojů.

Zelená vlna se od 22. září 1974 vysílala zkušebně, takříkajích do zdi. Poprvé v éteru se objevila v neděli 29. září 1974. Tehdejší Československý rozhlas odbavoval relaci z budovy v Dykově ulici na pražských Vinohradech. Nebyl to komplexní servis 24 hodin denně jako dnes. Ze začátku se znělka ozývala jen v pátek a v neděli odpoledne a šlo o pořad přinášející hlavně rady na cesty pro motoristy, kteří hromadně odjížděli z větších měst autem na víkend.

Leo Kustoš

Jedním z prvních redaktorů Zelené vlny byl Leo Kustoš. Vzpomíná, že dělat dopravní zpravodajství nebyl nápad přímo Československého rozhlasu: "Původně to byl požadavek příslušníků dopravní policie, konkrétně tehdy plukovníka Šmolíka, aby Rozhlas nějakým způsobem pomohl zvládnout rekreační dopravu v pátek a v neděli."

Se vzrůstající popularitou Zelená vlna získala vysílač na středních vlnách. Signál ze Zbraslavi pokrýval okruh zhruba 80 kilometrů kolem Prahy. Od pátku 26. března 1976 se začalo vysílat každý den.

Maximální aktuálnost díky Zpravodajům

Další podstatným mylníkem v historii dopravního zpravodajství Českého rozhlasu je spuštění projektu Zpravodaj Zelené vlny na přelomu let 2000 a 2001. Dodnes jich je přes 10 tisíc registrovaných. Navíc volají další tisíce posluchačů příležitostně i bez registrace. Jedná se o těžko nahraditelný zdroj informací ze silnic. Sami motoristé jsou vždy první, kdo nějaký problém zaznamená. A třeba v případě dopravních nehod jsou svědci na místě z podstaty věci ještě dříve než záchranáři. Díky tomu může být Zelená vlna skutečně aktuální.

Dvě verze Zelené vlny vysílané současně

Od listopadu 2002 Radiožurnál vysílá takzvaně rozpojovanou Zelenou vlnu. Tedy během dopravních špiček je z Žižkovské věže šířená pražská verze a v tu samou dobu ze všech ostatních vysílačů v republice celostátní verze Zelené vlny.

Motohlídka, nonstop vysílání, vlastní dispečink

Zelená vlna je jediná, kdo je s motoristy přímo v provozu. Od března 2003 vyráží do ulic motohlídka. Za řídítka usedá od jara do podzimu každý všední den specializovaný redaktor.

Od září 2013 Radiožurnál vysílá dopravní zpravodajství Zelené vlny nonstop 24 hodin denně. Opět jako jediné rádio v Česku.

V listopadu 2016 byl zahájený provoz vlastního dopravního dispečinku. Na bezplatnou linku 800 553 553 se Zpravodajové, respektive posluchači dovolají v kteroukoliv denní dobu a mluví s člověkem, nikoliv se záznamníkem.

Český rozhlas je jako jediné médium obousměrně zapojený do Jednotného systému dopravních informací. To znamená, nejen že z něj informace čerpá, ale také přispívá. Všechna hlášení, která dispečink Zelené vlny přijme, předává online i Národnímu dopravnímu informačnímu centru k ověření a zpracování.

Studio Zelené vlny Radiožurnálu

Co se chystá

Připravuje se aplikace Zelené vlny pro mobilní telefony. "Na přelomu letošního a příštího roku vydáme vlastní mobilní aplikaci. Ta jednak nahradí fyzickou členskou kartu Zpravodajů Zelené vlny a umožní mimo jiné komfortní distribuci různých bonusů. Dalším jejím cílem, v podstatě hlavním, je ještě vyšší přesnost a hlavně rychlost při zpracování dopravních varování, která nám posluchači volají. Protože rychlost je jedním z klíčových parametrů, pokud má být dopravní zpravodajství efektivní. Třeba i v takových kritických chvílích, kdy jede dálnicí auto proti správnému směru," podotýká vedoucí redakce Zelené vlny Štěpán Janda.

Děkujeme partnerům

Zelená vlna má za sebou dekády zkušeností, využívá několik unikátních nástrojů, má profesionální tým a taky klíčové partnery. "Těmi jsou Národní dopravní informační centrum v Ostravě a Ředitelství silnici a dálnic. Také Policie České republiky a Technická správa komunikací Praha. Důležitá je pro nás aplikace ostravského Centra pro rozvoj dopravních systémů pod záštitou Technické univerzity Ostrava, využíváme i aplikaci od společnosti VARS Brno. A postupně rozvíjíme spolupráci s Autoklubem České republiky. Těm všem patří díky za spolupráci v uplynulých letech a těšíme se i na tu budoucí," zdůrazňuje Štěpán Janda.