Zatmavení skel u vozu může policie postihnout

12. duben 2012 13:00

Zatmavená boční skla jsou na našich autech vidět stále častěji, ostatně má je na svém voze i dvacet procent hlasujících v naší internetové anketě. Další pětina respondentů o zatmavení skel uvažuje, zatímco zbývající většina na to ani nepomyslela, i když dvě procenta lidí odradily nové možnosti policie při kontrolách. Pokud totiž zatmavení překračuje normy, mohou řidiči zakázat další jízdu.

Zatmavení skel je výborný způsob, jak snížit teplotu uvnitř vozidla, což v létě ocení i ti, kteří mají v autě klimatizaci. Přesto to mnozí motoristé vnímají jako zbytečnost.

„Nevidím důvod, proč bych to měl dělat. Přijde mi zvláštní, když je tmavé i přední sklo a já potom nevidím, kdo sedí za volantem.“
„O zatmavení skel jsem neuvažovala. Mám pocit, že je to zakázané. Osobně mi to nevadí, ale domnívám se, že tato skla zhoršují viditelnost.“
„Působí to na mě nedůvěryhodně, jako by se dotyčný snažil něco skrýt,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Postupně totiž lidé začali objevovat další výhody tmavých skel – pokud jsou hodně tmavá, není přes ně vidět. A i když existují přesné normy ohledně propustnosti skel, mnohé firmy si s tím hlavu příliš nelámou. Prostě napíší, že je to v pořádku, přestože na první pohled je zřejmé, že to tak není.

Ještě před pár lety měli policisté prakticky jedinou možnost, jak zjistit přípustné či nepřípustné zatmavení skel – pokud přes sklo viděli dovnitř, bylo to v pořádku. Teď už však mají přístroje, které naprosto přesně umí změřit propustnost skla.

„V České republice jsou zákonem stanoveny limity propustnosti autoskel, které jsou 75 procent u čelního skla a 70 procent u předních bočních skel. Zkouška propustnosti probíhá tak, že z vnější strany skla se připevní přístroj pomocí přísavky a poté se provede samotná zkouška, která se zobrazí přímo v procentech na displeji,“ popisuje kapitán Michal Tichý.

Kvůli tmavým sklům může být auto odstaveno

O výsledku se tak nedá diskutovat. Zatmavení překračující normy o zhruba pět procent se dá vyřešit blokovou pokutou, ovšem v případě tmavších skel může být auto i odstaveno. „V případě, že by propustnost byla nižší než dvacet procent, vozidlo zcela nevyhovuje podmínkám provozu na pozemních komunikacích a tam už řidiči hrozí závažnější sankce, a to jak pokuta, tak zákaz činnosti včetně pěti trestných bodů,“ konstatuje ředitel moravskoslezské dopravní policie Jiří Zlý.

Tmavá skla totiž mohou být i nebezpečná. Kvůli nim může řidič přehlédnout chodce na přechodu nebo způsobit krizovou situaci, protože velmi často lze složitou situaci vyřešit vzájemnou komunikací, a to především ve městě. Byť přístroje měřící propustnost skel mají policisté už přes půl roku, podle šéfa naší dopravní policie Leoše Tržila začnou vozidla s příliš tmavými skly odesílat na stanice technické kontroly až od května.

„Vyhláška nebo prováděcí předpis, který řeší možnost odesílat na STK, sice existuje, nicméně tato činnost musí být zařazena do úkonů stanic technické kontroly. To bude až od 1. května,“ říká Tržil.

Majitelé aut se zatmavenými skly tak mají ještě dost času zjistit, jestli jejich vozy splňují normy. Například v Ostravě dělali policisté dokonce preventivní akci, kde každému, kdo měl zájem, beztrestně změřili propustnost skel.

„Pro řidiče to dopadlo z větší části katastrofálně. Doporučení policistů respektovali a někteří dokonce sami prohlašovali, že si tmavé fólie půjdou nechat odstranit,“ uzavírá Jiří Zlý.

autor: evk
Spustit audio